Copywriter to zawód przyszłości, który jest ceniony i coraz częściej poszukiwany. Zajmując się tą profesją, z pewnością nie będziemy narzekali na brak pracy, a to nie jedyna korzyść. Wiele osób w dalszym ciągu nie orientuje się do końca kim jest copywriter oraz jak pracuje — de facto codziennie czytając wynik jego pracy np. na portalach tematycznych. W tym tekście przedstawiamy dokładnie copywritera jako profesję z potencjałem, odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania oraz podpowiadamy jakie korzyści płyną z takiego zatrudnienia, oraz dlaczego warto postawić właśnie na taką karierę zawodową.

Kim jest copywriter?

Copywriter to osoba, która zajmuje się pisaniem tekstów oraz tworzeniem contentu. Profesja ta obecnie zajmuje się szeroko pojętym tworzeniem różnego rodzaju treści, które następnie są publikowane np. w internecie, na portalach czy nieco rzadziej w prasie tradycyjnej. Najczęściej copywriterami są osoby o uzdolnieniach humanistycznych, które mają lekkie pióro oraz lubią pisać.

Ogólnie zawód copywritera nie jest regulowany w żaden sposób i aby pracować jako Copywriter nie musimy zdawać egzaminów, kończyć szkół czy wykonywać jakichkolwiek czynności. Copywriterzy mogą specjalizować się danej tematyce lub wręcz przeciwnie pisać różnego rodzaju treści na zamówienie. Mogą też specjalizować się w jednym z kilku podstawowych typów tekstów, które są zamawiane najczęściej u copywriterów takich jak np. wpisy blogowe, artykuły tematyczne czy teksty pozycjonujące. Copywriterzy piszą również treści na social media, scenariusze czy tworzą e-booki, szkolenia, poradniki itp.

Praca copywritera polega głównie na tworzeniu samego tekstu. Jest on odpowiedzialny za wykonanie zlecenia na podstawie briefu oraz wskazówek zleceniodawcy. Czasami copywriterowi może zostać pozostawiona wolna ręka np. odnośnie wymyślenia tematu czy formy treści. Następnie copywriter po otrzymaniu wskazówek, tworzy tekst zgodnie z zaleceniami.

Najczęściej na początku pisania tekstów przeprowadza się research i zbiera informacje, na podstawie których tworzony jest tekst. Po stworzeniu tekstu jest on poddawany korekcie i sprawdzeniu a „dzieło” przekazywane zleceniodawcy. Copywriterzy mogą brać udział w szkoleniach lub podnosić swoje kwalifikacje np. z dziedziny pozycjonowania i pisanie tekstów seo.

Praca na etacie i jako Freelancer — możliwości rozwoju zawodowego

Jako copywriterzy będziemy mieli dwie główne drogi zawodowe do wyboru. Pierwszą z nich jest praca na etacie dla danej agencji marketingowej, interaktywnej czy seo. Jak w każdej innej pracy etatowej, przeważnie będziemy otrzymali wynagrodzenie ryczałtowe za przepracowany miesiąc, lub nieco rzadziej za wyniki, ilość napisanego tekstu, czy wypracowane godziny.

Plusami takiej pracy jest możliwość współpracowania z dużymi markami oraz stabilność zawodowa. Posiadając umowę o pracę, możemy wziąć np. kredyt mieszkaniowy czy korzystać z praw pracownika. Drugą opcją pracy jako Copywriter jest praca na własne konto jako freelancer. W tej wersji samodzielnie będziemy wybierać zlecenia z rynku, nawiązywać kontakty zawodowe i współprace oraz reklamować się w sieci i przyjmować zlecenia. Plusem tej opcji jest duża elastyczność i możliwość pracy np. z dowolnego miejsca na świecie

Dlaczego warto postawić na zawód copywritera?

Istnieje kilka powodów, dla których warto rozważyć pozostanie copywriterem. Pierwszym z nich jest ciekawa forma pracy, która może przynosić zadowolenie i spełnienie. Profesja copywritera jest szczególnie dedykowana osobom, które uwielbiają pisać, są humanistami lub lubią tworzyć i kreować np. jak artyści. Jeśli zatem mamy lekkie pióro, praca taka będzie dla nas spełnieniem marzeń. Na plus zasługuje również możliwość rozwoju oraz szeroki rynek, na którym możemy się wybić, budować markę czy zdobywać cenne doświadczenie.

Kolejnym plusem jest łatwość wejścia do branży. Choć nie brzmi to zbyt ambitnie, zostać copywriterem możemy praktycznie bez niczyjej protekcji, będąc samoukiem. W sieci istnieje wiele portali ze zleceniami oraz prywatnych ogłoszeń. Wybieranie najmniej wymagających i praktycznie rozpoczęcie pracy, z biegiem czasu sprawi, że staniemy się copywriterami siłą rzeczy i doświadczenia.

Zawód ten jest również niezwykle przyszłościowy i wybierając go, nie musimy obawiać się np. o niepewną przyszłość itp. Obecnie wraz z rozwojem internetu wzrasta zapotrzebowanie na wysokojakościowe treści. Na rynku będąc dobrym copywriterem, z pewnością znajdziemy zatrudnienie i będziemy mieli perspektywy rozwoju.

Jak zostać Copywriterem?

Jeśli chcemy zostać copywriterem, mamy dwie główne możliwości. Pierwszą z nich jest samodzielne wejście na rynek i rozpoczęcie wykonywania najprostszych zleceń. Z biegiem czasu oraz poznawaniem branży będziemy mogli budować swoją markę i przyjmować bardziej intratne zlecenia czy nawiązywać współpracę z agencjami, czy firmami.

Po kilku miesiącach lub roku pracy na własne konto, będziemy mogli też zdecydować czy chcemy nadal pracować jako freelancerzy, czy może zatrudnić się na stanowisku copywritera w agencji. Drugim sposobem na pozostanie copywriterem jest wybranie stażu lub stanowiska asystenta bezpośrednio w agencji marketingowej. Na takim stanowisku będziemy szkoleni oraz płynnie będziemy zdobywali wiedzę.

Aby pozostać copywriterem, nie musimy spełniać też wielu wymagań. Jako że profesja ta nie jest uregulowana, nie istnieją szkoły kształcące copywriterów itp. każda osoba chcąca pracować w taki sposób, ma na to realne szanse.

Finanse i zarobki

Jedną z najważniejszych kwestii każdej pracy są oczywiście zarobki. Te w branży copywriterskiej są na średnim lub wysokim poziomie. Bez trudny powinniśmy miesięcznie móc zarobić sumy między 2 a 4 tysiące złotych netto np. jako freelancerzy. Będąc doświadczonymi copywriterami, możemy również zażądać stawki kilkudziesięciu złotych za napisanie jednej strony A4, co przy wykonaniu kilku stron dziennie może dawać bardzo duże sumy.

Z pewnością nie powinniśmy jako copywriterzy zarabiać mniej niż jako pracownicy w branży marketingowej i to do niej powinniśmy porównywać tę profesję.