Newsletter to w dalszym ciągu jeden z bardziej pomijanych sposobów promocji własnej marki. Nie dzieje się tak ze względu na jego małą skuteczność czy minusy, a na małą znajomość tego sposobu reklamy. Sam newsletter jest bardzo korzystny pod wieloma względami, a przy jego pomocy możemy łatwo docierać do naszych klientów czy innych odbiorców. W tym tekście przedstawimy wszystkie ważne informacje, które należy wiedzieć o newsletterze przed wyborem tego sposobu promowania się oraz podajemy kilka cennych porad, dzięki którym można stworzyć ciekawy i skuteczny newsletter.

Czym jest newsletter?

Newsletter to cyklicznie wysyłane wiadomości do odbiorców. Mogą być oni naszymi klientami lub fanami czy użytkownikami, którzy sami zapisali się do niego. Newsletter ma formę graficznego biuletynu — gazetki w e-mailu. Jego celem jest bieżące informowanie odbiorców o aktualnych wydarzeniach czy promocjach.

Newslettery mają też za zadanie zwiększać sprzedaż, kreować pozytywny wizerunek marki oraz regularnie przypominać osobom o naszej firmie. Z tej formy marketingu korzystać może każda osoba, firma czy marka niezależnie od tego, w jakiej branży działa oraz jak jest duża. Wiadomości od technicznej strony wysyłane są w standardowych e-mailach. Przeważnie współczynnik odtworzeń wynosi ok. kilkunastu procent. Poprawnie i ciekawie stworzone newslettery potrafią jednak mieć ten współczynnik na poziomie nawet 40%-50%. Sama forma marketingu zalicza się do ogólnego e-mail marketingu, który polega na wysyłaniu różnego rodzaju wiadomości elektronicznych. Newslettery są jednak najbardziej rozbudowaną formą takich działań i najbardziej jakościową.

Jakie korzyści daje się promowanie w ten sposób?

Tworzenie i korzystanie z newslettera daje bardzo wiele korzyści, jeśli promujemy swoją markę. Nad tym rozwiązaniem warto zastanowić się z kilku powodów. Pierwszym z nich jest utrzymywanie regularnego kontaktu z naszymi klientami. Dzięki temu możemy zwiększyć sprzedaż oferując np. promocje czy często się przypominając potencjalnym nabywcom. Samo stworzenie i wysyłanie newslettera nie jest problematyczne. Buduje też nasz pozytywny wizerunek oraz przywiązuje odbiorców do naszej marki. Wykorzystując e-maile do naszych odbiorców, możemy tworzyć akcje czy popularyzować naszą markę. Newslettery nie są też nachalnym środkiem promocji, gdyż każda osoba go otrzymująca, musi wyrazić na to swoją zgodę. Kolejnym plusem tego rozwiązania jest niezwykła elastyczność takich wiadomości. Możemy umieszczać w nich dowolny tekst, nawet jeśli jest on nieco dłuższy.

Jak stworzyć newsletter?

Aby stworzyć ciekawy i wartościowy newsletter, który będzie otwierany bardzo często, warto kierować się kilkoma wskazówkami. Pierwszą z nich jest tworzenie jedynie wysokojakościowych wiadomości. Tylko takie gwarantują, że nasz newsletter, a w zasadzie też nasza firma będą postrzegane profesjonalnie. Powinien posiadać on ciekawą szatę graficzną w barwach naszej marki oraz nie może mieć błędów czy innych niedociągnięć. Dobrym pomysłem jest stworzenie jednego szablonu, który będzie używany jedynie z innymi informacjami przy kolejnych terminach wysyłki. Dzięki temu utrzymujemy spójność wizerunkową oraz przyzwyczajamy odbiorców do konkretnego formatu. Znacznie ułatwi to korzystanie z newslettera i pomoże odbiorcom skupić się jedynie na przeglądaniu treści. Od technicznej strony warto podzielić newsletter na kilka sekcji, w których będziemy wymieniali jedynie tekst. Dobrą poradą jest wzorowanie się na tego typu wiadomościach wiodących firm w branży czy tych globalnych.

Content, jaki umieszczamy w newsletterze, również nie może być przypadkowy. Warto umieszczać jedynie ciekawe, wartościowe i przydatne informacje. Powinny być one krótkie oraz wnosić wiele do tematu. Mogą być to aktualności z branży lub życia naszej firmy, nowości w trendach, cykliczne mini poradniki czy informacje o promocjach i przecenach. Szczególnie ważną sekcją w naszym newsletterze jest ta z promocjami. Aby sprawić, by osoby chętnie go czytały i z niego korzystamy, możemy tylko w nim umieszczać promocje czy oferty specjalne niedostępne nigdzie indziej. Mogą być to np. kody promocyjne czy obniżki na wybrane produkty. Samo wysłanie newslettera powinno odbywać się regularnie np. co dwa, trzy tygodnie. Przyzwyczajając odbiorców do konkretnych dat, mamy pewność, że nie będą czuli się pominięci, nie wiedząc, kiedy przyjdzie wiadomość, a będą wiedzieli, kiedy mogą liczyć np. na nowy kupon rabatowy itp. Wysyłając newsletter regularnie, utrzymujemy kontakt z odbiorcami, którzy wiedzą, kiedy dotrze kolejna część biuletynu.

Bardzo ważną kwestią newsletterów jest link anulujący subskrypcję. Jest on niezwykle ważny. Musimy umieścić go na dole wiadomości lub w innym miejscu, gdyż jego brak może znacznie utrudnić działanie newslettera. Niektóre filtry antyspamowe mogą potraktować takie wiadomości właśnie za spam, który nie daje możliwości rezygnacji z jego otrzymywania. Tworząc newsletter, warto zadbać też o ikony w stopce z linkami do poszczególnych portali społecznościowych, strony www czy szybkiego wybierania numeru telefonu i adresu e-mail. Jest to bardzo komfortowe rozwiązanie, które będzie wyglądało również niezwykle profesjonalnie.

Jak zachęcać do zapisywania się do newslettera?

Jednym z najważniejszych elementów, o jakie musimy zadbać, jeśli chcemy korzystać z newsletterów, jest to jak pozyskiwać adresy e-mail. Z pewnością nie możemy robić tego bez wiedzy i zgody samych zainteresowanych lub w nielegalny sposób. Przyniesie to o wiele więcej negatywnych skutków z tymi prawnymi na czele niż korzyści. Legalnie zgody na wysyłkę newsletterów pozyskiwać możemy na kilka sposobów.

Może być to poproszenie o zapisanie się przy zakupie produktu lub usługi. Możemy również na naszej stronie internetowej w głównym miejscu umieścić baner umożliwiający zapisanie się do naszego newslettera. Dobrym i skutecznym pomysłem jest też oferowanie czegoś w zamian np. e-booka czy kodu zniżkowego osobom, które zdecydują się do niego zapisać. Możemy również takie zadanie zlecić agencji marketingowej, która zbierze za nas odpowiednią bazę e-mail użytkowników z naszej grupy docelowej. Jest to kosztowna opcja, ale dużo bardziej komfortowa.