Własna kawiarnia to marzenie wielu osób. Rzeczywiście prowadzenie własnej małej kawiarenki jest doskonałym sposobem na wejście w świat biznesu oraz zarabianie na tym, co lubimy. Otwarcie kawiarni jest też możliwe w różnej formie i z różnym budżetem. Niezależnie jednak od tego powinnyśmy zwrócić uwagę na kilka elementów, na których opiera się prowadzenie tego biznesu. O czym zatem musimy pamiętać i o co będziemy musieli zadbać, jeśli planujemy otworzyć własną kawiarnię? Poniżej prezentujemy wszystkie te elementy.

Lokal i lokalizacja

Pierwszym i jednym z najważniejszych elementów prowadzenia własnej kawiarni jest lokal oraz jego lokalizacja. To kluczowy czynnik, który będzie decydował w dużej mierze o tym, jak dużo osób będzie odwiedzało nasz lokal.

Z lokalizacją nie będziemy musieli liczyć się tylko wtedy, jeśli staniemy się rozpoznawalni, wyrobimy markę i to klienci będą przychodzili specjalne do naszej kawiarni — co z pewnością nie nastąpi na początku naszej drogi biznesowej.

Wybranie konkretnej lokacji będzie zatem decydowało o tym, jakie osoby będą zjawiać się w naszej kawiarni. Jeśli chcemy oferować usługi studentom i pod tym kątem prowadzić kawiarnię, warto wyszukać lokalizację przy uczelniach i szkołach lub na trasie np. z dworca na uczelnie czy z uczelni do centrum.

Jeśli chcemy postawić na konkretny produkt np. nasze autorskie ciasto, warto wyszukać lokalizację, gdzie dziennie przechodzi jak najwięcej osób. Kolejną opcją jest wybieranie okolic ekskluzywnych osiedli, jeśli zamierzamy oferować wysokojakościowe produkty w wysokiej cenie. Wybór osiedla na naszą kawiarnią, będzie z kolei trafiony, jeśli zamierzamy oferować przeważnie produkty codzienne.

Sam lokal również jest kwestią do szerokiej dyskusji. Jego metraż powinien zależeć głównie od przeznaczenia. Warto wybierać mniejsze lokale, jeśli zamierzamy sprzedawać przeważnie na wynos, a większe, jeśli liczymy na częste wizyty gości. Jeśli rozpoczynamy naszą przygodę z biznesem, dobrym pomysłem jest wynajęcie przystosowanego lokalu, aby nie inwestować środków w remont, a skupić się jedynie na rozpoczęciu sprzedaży. Lokal do remontu wybierać możemy, jeśli mamy doświadczenie w biznesie, środki i tworzymy duży projekt. Dzięki temu będziemy mogli stworzyć brand i dostosować lokal do swoich potrzeb w 100%.

Główną zasadą dotyczącą zarówno lokalizacji, jak i lokalu jest ta, że im lepszy lokal i lokalizacja tym ceny jego wynajmu/zakupu są wyższe. Lepszy lokal i lokalizacja będzie zatem oznaczała szybszy zwrot inwestycji i zarobek, a tańsze lokale i lokalizacje wolniejsze zarabianie oraz mniej klientów.

Lokal i lokalizację należy zatem wybrać odpowiednio do naszej sytuacji, aby czynsz nie był zbyt dużym obciążeniem dla nas. Od każdej reguły są jednak wyjątki. Warto zatem przeznaczyć nieco więcej czasu na przeszukiwanie “okazji” i dzięki temu będziemy mogli wynająć lub kupić lepszy lokal w lepszej lokalizacji, nieco taniej niż cena rynkowa, co znacznie ułatwi nam start w biznesie.

Menu i element, którym się wyróżniamy

Drugim elementem, który jest kluczowym dla stworzenia naszej kawiarni, jest menu oraz to, czym chcemy się wyróżniać. Jeśli mamy pomysł na kawiarnię i menu, warto wybrać lokalizację właśnie pod nie. Jeśli nie mamy sprecyzowanych planów odnośnie menu, będziemy musieli sami je opracować. Również powinniśmy zrobić to w oparciu o lokalizację i klientów, jacy mogą nas odwiedzać.

Ciekawym pomysłem jest odwiedzenie pobliskich kawiarni oraz sprawdzenie jakie pozycje menu powtarzają się, a jakich brakuje i na tej podstawie zdecydować będziemy sprzedawali. Jeśli nie mamy sporego doświadczenia w gastronomii i rozpoczynamy działalność biznesową, warto stawiać na proste i niewymagające produkty.

Może być to np. kawa w kilku rodzajach sprzedawana na miejscu i na wynos oraz inne proste i popularne napoje. Jeśli samodzielnie wytwarzamy produkty, możemy oferować w kawiarni popularne ciasta, kanapki czy proste desery, które przyrządzić możemy na miejscu. Nie ma jednego najlepszego pomysłu na menu, ale do najpopularniejszych należy stawianie na menu śniadaniowe, napoje, produkt marki lub na najpopularniejsze produkty dla danej społeczności. Menu stworzyć możemy też w oparciu o dostępne produkty na rynku.

Reklama i promocja marki

Kolejnym aspektem tworzenia kawiarni jest budowa marki i jej promocja. Istnieje kilka sposobów na to i możemy dostosować je do własnych możliwości. Do najtańszych i najprostszych sposobów reklamowania się będzie należało rozdawanie ulotek oraz marketing szeptany w internecie. Pierwsza opcja to jedynie koszt kilkanaście — kilkadziesiąt złotych za tysiąc ulotek reklamowych w drukarni i polega na rozdawaniu ich przechodniom lub osobom zamieszkującym najbliższą okolicę.

Marketing szeptany odbywa się na podobnej zasadzie, ale prowadzony jest w internecie. Polega on na polecaniu naszej kawiarni na forach lokalnych, blogach, stronach czy w social mediach poprzez dodawanie krótkich wpisów. Do bardziej zaawansowanej formy reklamy należeć będzie reklama na Facebooku i w Google. Facebook Ads i Google Ads to dwa najpopularniejsze systemy reklamowe w sieci. Umożliwiają one wyświetlanie reklam na Fb oraz w Google wszystkich internautom.

Reklama internetowa pozwala na targetowanie, czyli określenie do kogo trafi. Możemy określić lokalizację, wiek, płeć, zainteresowania i wiele innych parametrów, które muszą spełniać odbiorcy. W cenie kilkunastu złotych będziemy mogli dotrzeć nawet do kilkuset – kilku tysięcy odbiorców. Do kolejnych sposobów reklamy należy zamieszczenie tekstów sponsorowanych, stworzenie profili w social mediach czy stworzenie witryny i dodanie się na mapach Google jako pinezka. Wszystkie te działania możemy zorganizować samodzielnie lub zlecić je w agencjach interaktywnych i marketingowych.

Zaopatrzenie

Kolejnym elementem, o jakim musimy pomyśleć, zakładając kawiarnię jest zaopatrzenie. Dość trudno byłoby samodzielnie kupować potrzebne produkty samodzielnie — prywatne. W tym celu możemy sprawdzić oferty lokalnych hurtowni. Warto skontaktować się z nimi i prosić o stworzenie oferty. Po porównaniu cen i typów produktów w hurtowniach należy zadecydować, gdzie zaopatrywanie się będzie najkorzystniejsze. Na rynku istnieje wiele hurtowni gastronomicznych, więc możemy korzystać z kilku jednoczenie lub zaopatrywać się kompleksowo w jednej — w zależności jakie rozwiązanie będzie najbardziej opłacalne.

Alternatywą dla współpracy z hurtowniami jest zamawianie hurtowych zakupów w sieciach sklepów takich jak Maroko czy Tesco. Zakupy te będziemy musieli jednak każdorazowo zamawiać jako nową dostawę. Jest to też dobre rozwiązanie uzupełniające, jeśli od czasu do czasu potrzebujemy niestandardowych produktów lub tych, które rzadko używamy, a hurtownie ich nie posiadają.