Franczyza punktu kurierskiego jest jednym z najciekawszych pomysłów na biznes stacjonarny. Dla wielu osób jest to szansa na otworzenie swojego własnego pierwszego biznesu lub rozszerzenie działalności i możliwość na dodatkowy zarobek. Biznes tego typu ma wiele zalet i może być wykorzystany przy różnych sytuacjach. W tym tekście przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje o franczyzie punktu kurskiego i jego zalet oraz podpowiadamy, dlaczego warto postawić na ten biznes
Czym jest franczyza punktu kurskiego?
Polega on na tym, iż jako właściciel danego lokalu, otwieramy u siebie punkt danego kuriera. W naszym punkcie klienci mogą zostawiać lub nadawać paczki,a my widniejemy na mapie danego kurka jako punkt odbioru. Franczyza polega na tym, iż to my nadal jesteśmy właścicielami naszego lokalu, ale jedynie w imieniu kuriera świadczymy usługi. W zamian za to dzielimy się zyskiem z kurierem oraz możemy markować się logiem kuriera.
Franczyza obecnie na rynku dostępna jest u wszystkich wiodących kurierów i brokerów kurierskich. Każdy kurier ma nieco inne wymagania np. co do typu lokalu, opłat licencyjnych czy standardu lokalu. Niektórzy z nich — zazwyczaj Ci najpopularniejsi mogą żądać wysokich opłat licencyjnych, a niektórzy mogą wymagać jedynie posiadania odpowiednio dużego lokalu. Najczęściej punkt kurierski prowadzimy w imieniu firmy i możemy otworzyć g w specjalnym dedykowanym lokalu lub w lokalu usługowym, który działa już w innej formie np. jest kioskiem czy salonem optycznym. Franczyza punktu kurierskiego opiera się zatem na tym, iż w imieniu kuriera prowadzimy punkt odbioru i nadawania paczek, dzieląc się zyskiem z kurierem.
Jakie zalety ma ten pomysł?
Prowadzenie punktu kurierskiego w formie franczyzy ma wiele zalet i korzyści. Pierwszą z nich jest łatwość uruchomienia takiego punku. Obecnie wszyscy najwięksi kurierzy i brokerzy oferują taką franczyzę (o tym, dlaczego poniżej). Dzięki temu bez większego problemu możemy skorzystać z takiego sposobu zarabiania pieniędzy.
W większości przypadków utworzenie takiego punktu nie wymaga od nas spełnia wysokich standardów np. dotyczących lokalu użytkowego czy opłat licencyjnych. Samo prowadzenie takiego punktu jest też niezwykle proste, gdyż polega jedynie na wydawaniu paczek i przyjmowaniu ich od klientów oraz przekazywaniu ich kurierom. Franczyza punktu kurierskiego możliwa jest także do prowadzenia w obecnym biznesie. Dzięki temu, jeśli prowadzimy już np. punkt handlowo usługowy, możemy prosto dorobić bez wykonywania praktycznie żadnych czynności, użyczając jedynie nieco miejsca w swoim lokalu.
Otwarcie punktu kurskiego jest również szansą dla wszystkich osób, które chcą rozpocząć działanie w biznesie. Przeważnie jest do niego trudno wejść, a otwarcie takiego punktu w imieniu kuriera jest stosunkowo proste. Nie wymaga od nas sporych inwestycji w zakup sprzętu czy adaptację lokalu oraz działa na jasnych i przejrzystych zasadach. Ostatnim plusem i dla wielu osób decydującym jest również możliwość zarobienia sporych pieniędzy. Jeśli posiadamy lokal w atrakcyjnym miejscu, możemy liczyć na bardzo duży ruch, a co za tym idzie zarobki.
Prowadzenie punktu kurierskiego w imieniu danej marki w praktyce wygląda bardzo prosto. Do naszego punktu kurierzy codziennie dostarczać będą przesyłki do odbioru oraz zabierać te pozostawione przez klientów. My będziemy wydawali przywiezione przesyłki oraz przyjmowali te do wysyłki. Obsługa stanowiska jest prosta i zautomatyzowana. Rozpoczynając pracę, otrzymamy też przeszkolenie i wszystkie potrzebne informacje. Najczęściej otrzymujemy indywidualnego koordynatora lub opiekuna, który będzie do naszej dyspozycji. Po naszej stronie leży jedynie stosowanie umowy oraz zapewnienie miejsca na przechowywanie przesyłek zgodnie z wymogami firmy, co nie jest trudne. Obecnie kioski, sklepy spożywcze czy nawet apteki są takimi punktami i z łatwością spełniają warunki poszczególnych kurierów.
Dlaczego kurierzy oferują tak chętnie franczyzę?
Jednym z najczęściej zadawanych pytań, jakie pada przy okazji tematu franczyzy punktu kurierskiego, jest to dlaczego kurierzy i brokerzy tak chętnie oferują współpracę. Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Poszczególni kurierzy chcą mieć po prostu więcej punktów odbioru przesyłek od konkurencji. Obecnie model biznesowy przesyłek polega właśnie na franczyzie. Poszczególni kurierzy nie kupują punktów na
własność, gdyż byłoby to zbyt kosztowne i uciążliwe. Każdy kurier chce mieć jednak jak najwięcej takich punktów obsługi klienta w każdym miejscu, aby oferować klientom najlepsze warunki usług.
Kurierzy chętnie zatem proponują współpracę, licząc na to, że prosto i łatwo — a co najważniejsze bez ponoszenia kosztów stworzą kolejne punkty odbioru i nadawania przesyłek. Dla kurierów jest to komfortowy sposób, a dla franczyzobiorców możliwość zarabiania pieniędzy. Jeśli dany kurier będzie posiadał więcej punktów w różnych częściach miasta, klienci mogą tylko z tego powodu wybierać jego usługi, gdyż będą mogli odbierać np. przesyłki w bliższej odległości od miejsca zamieszkania.
Jak zostać franczyzobiorcą? Jeśli już zastanawiamy się i podjęliśmy decyzję lub dopiero chcemy zostać franczyzobiorcami punktu kurierskiego, wystarczy wykonać jedynie kilka kroków. Pierwszym z nich jest wybranie odpowiedniego kuriera lub brokera, dla którego będziemy działać. Wybór taki należy uzależnić od tego, jakie wymagania spełniamy i wstępnie odrzuć tych brokerów i kurierów, którzy mają je zbyt wysokie.
Wymagania są przeważnie podane na stronie kuriera lub udostępniane po kontakcie z marką kurierską. Z takiej grupy, warto wybrać kilku kurierów, którzy oferują najlepsze naszym zdaniem warunku. Będą one indywidualne w zależności od naszej sytuacji. Jeśli zostanie nam kilka firm, kolejnym krokiem jest kontakt z nimi oraz umówienie się na spotkanie. Na takim spotkaniu zostaniemy poinformowani o wszystkich szczegółach oraz poznamy cały proces tworzenia punktu. Odbywając kilka spotkań, będziemy mogli wybrać też jedną markę, dla której poprowadzimy punkt .Po otwarciu punktu będziemy musieli jedynie przestrzegać wymagań oraz prowadzić punkt zgodnie z założeniami i umową