Dropshipping to przez wielu specjalistów oraz osób z branży e-commerce jeden z najlepszych sposobów handlu internetowego. Bardzo często słyszymy nazwę tego rodzaju handlu, ale do końca nie wiemy czym na tak właściwie jest, jak działa oraz czy warto przyjrzeć mu się nieco uważniej.

Dropshipping ma jednak wiele zalet i korzyści, z których możemy czerpać, Dzięki handlowi bez posiadania produktów możemy również zarabiać spore pieniądze lub stosować ten sposób zarabiania w różnych konfiguracjach. Poniżej prezentujemy wszystkie informacje związane z dropshippingiem i podpowiadamy jak działać w taki sposób.

Czym jest dropshipping?

Dropshipping to model sprzedaży opierający się na pośrednictwie między hurtownią a klientem – a nie na fizycznym zakupie i sprzedaży towaru klientom. Sprzedając w modelu dropshippingowym, wystawiamy na sprzedaż towary i produkty, których nie posiadamy. Po ich zakupie przez klientów — otrzymując od nich zapłatę, zamawiamy dopiero dany produkt w hurtowni taniej z bezpośrednią wysyłką do klienta.

W taki sposób pomijamy etap przewiezienia towaru do nas fizycznie, jego zapakowania i wysłania do klienta. Dropshipping jest ogólnie nowym zjawiskiem, choć jest obecny na rynku już od kilku lat. Obecnie zyskuje coraz większą popularność. Dropshipping ma umożliwiać prowadzenie własnego sklepu internetowego, bez posiadania jakiejkolwiek gotówki na start oraz handlowanie bardzo wieloma produktami. Dropshipping jest zatem sprzedawaniem przedmiotów, których nie mamy i finansowaniu ich dostawy do klienta ze środków, które otrzymamy od niego w formie zapłaty za towar

Dropshipping stosować możemy w różnych sytuacjach oraz na różne sposoby. Pierwszym pomysłem na jego wykorzystanie jest stworzenie sklepu internetowego i działanie jedynie w taki sposób. Nasz sklep internetowy nie będzie różnił się od innych pod żadnym względem, a jedynie proces wysłania towaru będzie wyglądał odmiennie. W takiej wersji nasi klienci nie odczują różnicy, a my będziemy mogli prowadzić nasz własny e-sklep z wieloma produktami bez konieczności inwestowania dużych środków.

Dropshipping wykorzystać możemy również jako uzupełnienie prowadzenia naszego obecnego — tradycyjnego sklepu internetowego lub sklepu stacjonarnego. W ten sposób możemy handlować produktami, które są trudne lub problematyczne w przechowywaniu. Dzięki zamawianiu towaru bezpośrednio w hurtowni nie będziemy musieli rezerwować na ich przechowywanie dużej ilości miejsca czy zamrażać sporej ilości gotówki poprzez ich fizyczny zakup. Dropshipping to również możliwość wejścia na rynek, na który do tej pory nie było nas stać np. produktów luksusowych takich jak sprzedaż złota, ekskluzywnych zegarków itp.

Co potrzeba, aby móc skorzystać z dropshippingu?

Aby móc skorzystać z dropshippingu i handlować w taki sposób, nie musimy spełnić wysokich wymagań. Z pewnością musimy posiadać komputer oraz stabilny dostęp do szybkiego internetu. Musimy też umieć sprawnie poruszać się w internecie, gdyż ta umiejętność jest kluczowa przy wyszukiwaniu tańszych dostawców i sprzedawaniu produktów w internecie. Jeśli spełnimy te dwa wymogi, możemy rozpocząć działanie w systemie dropshippingowym. Posiadanie gotówki na inwestycje, zatrudnianie pracowników itp. są już tylko dodatkowymi opcjami, z których możemy, ale nie musimy korzystać.

Jakie korzyści daje ten sposób sprzedaży?

Dropshipping stał się popularny min. z powodu tak wielu korzyści i plusów, jakie daje osobom go stosującym. Z pewnością pierwszym plusem jest możliwość prowadzenia biznesu w e-commerce bez wkładu własnego oraz posiadania sporych pieniędzy. Środki są najczęściej głównym problemem, z którym nie może poradzić sobie wiele osób. Dzięki dropshippingowi, nie musimy teoretycznie posiadać żadnego wkładu i możemy zacząć zarabianie praktycznie “od 0”.

Kolejnym plusem jest elastyczność tego sposobu zarabiania oraz łatwość jego wprowadzenia. Nie musimy zajmować się stroną formalną, a działanie takie jest dużo prostsze i wygodniejsze od tradycyjnego prowadzenia e-sklepu, gdyż zajmujemy się jedynie ustaleniami i zamówieniami. Nie musimy również obsługiwać zakupu towaru oraz troszczyć się jego przechowywanie

Dzięki temu oszczędzamy sporo czasu oraz środków. Sam biznes w takim stylu możemy prowadzić również z dowolnego miejsca na świecie. Nie musimy przebywać w danym miejscu, posiadać biura lub punktu fizycznego i nie musimy nadzorować działania firmy, gdyż wysyłka towaru i realizacją zamówień zajmują się zupełnie inne osoby.

Czy dropshipping ma minusy?

Dropshipping pomimo wielu plusów i korzyści, jakie posiada, ma jednak też kilka minusów. Pierwszym minusem jest brak możliwości pakowania produktów w spersonalizowane opakowania. Zamawiając produkty bezpośrednio w hurtowni z dostawą do klienta, przeważnie są w opakowaniach danej hurtowni lub w opakowaniach niespersonalizowanych.

Jeśli zamierzamy budować swój własny silny brand, taki minus może być jednym z największych. Pewnego rodzaju niedogodnością przy dropshippingu jest również konieczność wyszukiwania tańszych hurtowni — szczególnie przy dużej ilości różnych towarów. Należy zatem monitorować ceny na bieżąco, aby po sprzedaniu towaru nie zapłacić za niego więcej w hurtowni. Korzystając z dropshippingu, nie mamy też możliwości czuwania nad poziom jakości usługi i musimy zdać się w pełni na daną hurtownię czy podwykonawcę.

Jak uruchomić swój sklep internetowy (dropshippingowy)?

Jeśli zamierzamy uruchomić swój sklep internetowy i chcemy prowadzić go w stylu dropshippingu, mamy kilka możliwości. Pierwszą z nich jest zakładanie sklepów na platformach sprzedażowych takich jak np. Allegro, Ebay itp. Dzięki temu będziemy mogli zacząć sprzedawanie bez ponoszenia jakichkolwiek opłat czy wydatków.

Jeśli posiadamy nieco środków na uruchomienie własnej strony internetowej, możemy stworzyć ją w kreatorze witryny lub zlecić jej napisanie. Jest to koszt ok. kilkuset złotych rocznie/na dwa lata w zależności od opcji. Gdy mamy większe środki na ten cel, możemy zlecić stworzenie niezależnego sklepu internetowego np. agencji marketingowej. Posiadanie własnych platform będzie wymagało od nas jednak reklamowania ich i sprowadzania klientów prywatnie, co również wiąże się z pewnymi kosztami