Candidate Experience to trend, do którego rekruterzy i firmy prywatne pochodzą jeszcze z dużą dozą niepewności. Badanie satysfakcji kandydata przy procesie rekrutacyjnym jest już jednak wykorzystywane przez duże firmy i marki na całym świecie.

Candidate Experience ma wiele plusów oraz korzyści i pomaga ulepszać bezpośrednio naszą firmę. Czym zatem jest ten proces? Jak wygląda takie badanie satysfakcji kandydata z procesu rekrutacyjnego, który właśnie przeszedł? Po co w ogóle wykonuje się takie badania i czy warto? Odpowiedzi przedstawimy poniżej.

Candidate Experience, czyli badanie satysfakcji kandydata z procesu rekrutacyjnego

Candidate Experience to jeden z najnowszych trendów rekrutacji pracowników. Badanie to najczęściej polega na wysłaniu do kandydata ankiety z pytaniami lub przeprowadzaniu rozmowy telefonicznej.

Candidate Experience przeprowadza się po zakończeniu naboru, kiedy znane są już wyniki, tak aby samo badanie było najbardziej wiarygodne. Celem takiego procesu jest poznanie opinii kandydatów o naszej rekrutacji i wprowadzanie zmian, aby funkcjonowała ona jeszcze lepiej. Samo badanie nie jest badaniem obowiązkowym i nie można ujmować go w ten sposób. To dobrowolne wyrażenie opinii przez osoby biorące udział w rekrutacji. Sam proces ma wiele korzyści dla pracodawców (o nich poniżej)coraz może być przeprowadzany przez różne firmy — niezależnie od wielkości czy branży działania. Proces ten jest już coraz szerzej wprowadzany w dużych np. globalnych firmach, które w ten sposób starają się maksymalnie zoptymalizować proces rekrutacji.

Jakie ma korzyści Candidate Experience i czy warto?

Candidate Experience ma wiele korzyści i plusów, z których zdecydowanie warto korzystać. Pierwszym z nich jest łatwość przeprowadzenia takiego badania. Aby poznać opinie o naszym procesie rekrutacyjnym, nie musimy wydawać wielu środków czy prowadzić szeroko zakrojonych działań. Candidate Experience możemy wykonać nawet samodzielnie w ciągu kilku godzin.

Drugim plusem jest poznanie wad i zalet naszego procesu rekrutacyjnego. Dzięki takim informacjom zwrotnym będziemy mogli ulepszać działanie firmy, a co za tym idzie pozyskiwać np. większą ilość specjalistów czy pracowników. Obecnie na rynku pracy jest to niezwykle ważne i może w konkretny sposób przyczynić się np. do zysków firmy.

Kolejnym plusem płynącym z przeprowadzenia Candidate Experience jest kreowanie pozytywnego wizerunku marki. Choć nie jest to bezpośredni plus, może w znaczny sposób przyczynić się do większego zainteresowania naszymi kolejnymi rekrutacjami. Jeśli na podstawie informacji uzyskanych przez feedback poprawimy nasz proces rekrutacyjny i sprawimy, że będzie on komfortowy dla potencjalnych kandydatów, informacja ta z pewnością będzie upubliczniana w internecie czy drogą pantoflową. To bardzo ważne opinie, które z pewnością zachęcą wiele osób do tego, aby skorzystały z naszego procesu rekrutacji — mając do wyboru np. niezwykle długie czy trudne w innych firmach.

Jak przeprowadzić takie badanie?

Badanie Candidate Experience jest stosunkowo proste do przeprowadzenia. Jeśli wykonujemy je samodzielnie, warto kierować się kilkoma wskazówkami. Pierwszym krokiem jest stworzenie samej ankiety. Od strony technicznej do tego celu możemy wykorzystać np. Formularze Google, które pozwalają stworzyć ankietę zarówno z zamkniętymi, jak i otwartymi pytaniami. Będziemy mogli zatem utworzyć ankietę, dostosowaną do naszych potrzeb, składającą się z wielu pytań. Formularze Google są darmowe i bardzo proste w użyciu. Stworzoną i zapisaną ankietę możemy upublicznić oraz podawać do niej link. Otrzymane odpowiedzi będziemy mogli posortować i analizować. Link do ankiety umieścimy zatem w e-mailu wysyłanym wraz z krótkim opisem.

Drugim elementem tworzenia ankiety badania satysfakcji kandydata jest rozsyłanie wiadomości z prośbą o wypełnienie tejże ankiety. Warto w tym celu stworzyć pewną formatkę lub szablon, w którym będziemy zmieniali jedynie np. imię i nazwisko osoby, do której wysyłany ankietę. Sam e-mail powinien być krótki, zwięzły oraz profesjonalny i nie budzić wątpliwości, że ankieta wysyłana jest przez firmę w oficjalnym celu. We wiadomości warto podziękować na wstępnie za udział w procesie rekrutacyjnym oraz wspomnieć, iż jest to ankieta składająca się z kilku pytań, a jej wypełnienie zajmie np. ok. 15 minut. Z pewnością we wiadomości należy podkreślić, że nie jest to ankieta obowiązkowa i nie ma wpływu zarówno na zakończony już proces rekrutacyjny, jak i na koleje które będą pojawiały się w przyszłości. Dzięki temu będziemy mogli liczyć na szczere odpowiedzi.

Ostatnim elementem tworzenia ankiety jest wymyślenie pytań, jakie się w niej znajdą. Choć nie ma konkretnej listy, istnieje kilka ogólnych, które pomagają dowiedzieć się wielu kwestii o całym procesie rekrutacyjnym. Będą to z pewnością pytania o ogólną długość procesu, czas rozpatrywania wniosków, jakość obsługi procesu, wrażenie odnośnie samej rozmowy rekrutacyjnej czy czytelność ogłoszenia na stronie z anonsami.

Nasze pytania powinny być ogólne, aby poznać czy cały proces jest przeprowadzany prawidło, ale mogą też dotyczyć szczegółowych kwestii. Takimi kwestiami mogą być np. pytania na rozmowie kwalifikacyjnej, teksty teoretycznie i praktyczne oczy opinie kandydata na temat ogólnych warunków i wymogów przy rekrutacji. Jeśli nasza ankieta będzie zbyt długa, warto podzielić ją na dwie części oraz wysyłać je losowo do dwóch różnych grup osób, które będą brały udział w naszej rekrutacji.

Kto może przeprowadzać Candidate Experience?

Candidate Experience przeprowadzać może każda firma, marka czy osoba rekrutująca kandydatów na dowolne stanowisko. Badanie to jest jednak szczególnie polecane w branżach i sytuacjach, kiedy mamy do czynienia z deficytem pracowników, a każda zatrudniona osoba jest “na wagę złota”. W takiej sytuacji będziemy mogli wysunąć się na czele w porównaniu do konkurencyjnych firm i pozyskiwać więcej pracowników. Badanie satysfakcji kandydata z procesu rekrutacyjnego jest dobrym rozwiązaniem, jeśli mamy również problem z tym procesem, i z jakiegoś powodu nie potrafimy rekrutować odpowiednich osób lub tak wielu, jak byśmy tego chcieli. Poprzez badanie będziemy mogli zatem naprawić wszystkie niedoskonałości rekrutacji.