Uwielbiam kawę o poranku. Będąc na studiach (wieki temu) wymyśliłem, że stworzę firmę, która będzie sprzedawała kawę z automatów. Szkoda, żeby moje przemyślenia marnowały się w zeszycie 🙂
Wszystkie dane są zmyślone, ale oparte o zdrowo rozsądkowe podejście. Ze względu na obszerność podzeliłem ten biznesowy kejs na trzy części:
- Analiza asortymentu metodą ABC i ceny
- Strategia marketingowa i próg rentowności
- Analiza finansowa krok po kroku
Firma Delicious Coffee koncentruje się na dwóch grupach klientów:
- codziennych Klientach, którzy podróżują do pracy, sklepu, dostawców dóbr oraz usług, a także wszystkie osoby, które będą akurat mijały automat;
- Klienci poszukujący nowych napojów i nie mający czasu na zakup kawy w sieciowych kawiarniach.
Celem firmy DeliCoffee było dokładne poznanie rynku zarówno klientów dojeżdżających, jak i pozostających w stałej lokalizacji. Punkty zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zwracać uwagę klientów i stymulować decyzje zakupowe, np. przez ulokowanie blisko punktów komunikacyjnych, w biurach, szkołach etc.
Konsumenci wybierające napoje z automatu szukają produktu smacznego, szybko przyrządzanego, o dobrej jakości i za rozsądną cenę, który będą mogli zakupić w ciągu kilku chwil, a następnie powrócą do swoich codziennych zajęć. Do grona nabywców zaliczamy przede wszystkim osoby zapracowane, mobilne, które maksymalnie wykorzystują swój czas i pożądają produktów wysokiej jakości.
Automaty z kawą dostarczają konsumentom wiele udogodnień. Po pierwsze osoby, które chcą napić się kawy, nie muszą szukać lokalu, stać w kolejce i poświęcać średnio 10 minut na otrzymanie zamówionej rzeczy; wybierając automaty z kawą możemy dokonać zakupu od ręki i nie jesteśmy ograniczeni wyborem. Przewaga konkurencyjna tego typu rozwiązania opiera się przede wszystkim na szybkości realizacji zamówienia oraz cenie z założeniem, że jakość napojów nie odbiega od jakości podawanych w kawiarni.
Strategia marketingowa – Analiza SWOT
Mocne strony:
- wysoka jakość oferowanych produktów – kawa mielona n amiejscu
- przemyślany asortyment – dzięki analizie ABC będą oferowane wyłącznie najlepsze typy.
- ulokowanie automatów do kawy w strategicznych punktach miejskich
- korzystanie z najnowszych rozwiązań technologicznych i własne laboratorium badawcze
- bardzo dobra i płynna dystrybucja
- Niskie koszty stałe
- Brak personelu i typowych problemów z kadrami
- Manager z głową na karu
- Aplikacja mobilna z dokładną mapą dojazdową
Słabe strony:
- ograniczone możliwości rotacji cen i wprowadzania upustów
- ograniczony nadzór nad automatami
- niski zysk brutto
Możliwości:
- przewaga dystrybucyjna i produkcyjna nad konkurencją
- wzrost spożycia kaw typu cappuccino i napojów czekoladowych kosztem kaw mielonych i rozpuszczalnych
- możliwość rozszerzenia asortymentu
Zagrożenia:
- pojawienie się konkurencji o większym zapleczu i szerszym asortymencie
- zabobon o kawie z automatu jako kiepskiej w smaku
- braki zaopatrzeniowe
- nieprzywiązanie do marki
Jaki automat wybrać?
Przed zakupem automatu kawowego należy podjąć decyzję, jaką kawę będziemy oferować naszym Klientom. Jest to bardzo istotne z marketingowego punktu widzenia, ponieważ decyzja ma charakter nieodwracalny – zakupiony przez nas model będzie obsługiwał wyłącznie ten rodzaj kawy, do którego został fabrycznie dostosowany; późniejsze przeróbki i modyfikacje mogą okazać się niemożliwe.
W przypadku firmy DeliCoffee automaty posiadają komponenty w postaci zaparzaczy do kawy, a nie – tak jak tańsze modele – pojemniki na produkty instant dedykowane do rozpuszczania w gorącej wodzie. Z tego względu koszt wytworzenia prawdziwej naturalnej kawy z uwzględnieniem plastikowego kubeczka wynosi 0,40 zł.
Niektóre maszyny zostały wyposażone dodatkowo w młynki do kawy i spieniacze do mleka, dzięki czemu wydają prawdziwą aromatyczną, świeżo zmieloną, kawę naturalną. Koszt kawy wytworzonej w ekspresie typu tabletom lub ekspresów do zabudowy jest znacznie wyższy i dochodzi do nawet 0,75 zł.
Zwykłe kawy instant, łatwiejsze w przygotowaniu, w których proces przyrządzania napoju jest krótszy, generują koszty rzędu 0,30 zł za sztukę. Kawę rozpuszczalna jest na ogół tańsza.
Kwestią kluczową dla ustalenia ceny kawy jest oczywiście lokalizacja automatu i obecność konkurencji.
Stałe i zmienne koszty przedsięwzięcia
Koszty stałe nie ulegają żadnym zmianom wraz ze zmianami dokonującymi się w rozmiarach produkcji.Do kosztów stałych można zaliczyć czynsz za wynajem powierzchni użytkowej, dojazdy i eksploatację automatów.
Koszty zmienne ich przyrost (spadek) następuje w takim samym tempie jak przyrost (spadek) wielkości produkcji. Do kosztów zmiennych można zaliczyć koszt zakupu kawy do vendingu i ceny napojów gorących.
Koszt sporządzenia jednego napoju gorącego to ok. 0,35-0,45 zł brutto (zależnie od jakości produktów oraz metody) po uwzględnieniu ceny plastikowego kubka (0,07 zł).
W przypadku kawy instant koszty są mniejsze, ale jakość pozostawia wiele do życzenia; kawa ziarnista – wykorzystywana w firmie DeliCoffee – zwiększa koszt wykonania jednego napoju o średnio 0,10 zł. Średnia cena sprzedaży to ok. 2,83 zł.
Próg rentowności
Koszty początkowe obejmują zakup trzech automatów – każdy kosztuje 7000 zł, co w sumie daje 21 000 zł. Realne koszty eksploatacji automatu wynoszą ok. 60 zł (energia elektryczna, woda, śmieci). Wysokość czynszu w mieście wynosi standardowo 150 zł netto; na wyższych uczelniach i szpitalach nawet od 350 do 500 zł. Niektóre lokalizacje są bezkosztowe, ale w zamian za to firma musi sprzedawać z mniejszą marżą lub dać w zamian, np. darmowe żetony. W niektórych lokalizacjach – gdzie maszyna się nie opłaca – dopłaca z kolei sama zainteresowana firma.
- 1 automat – uczelnia wyższa; czynsz miesięczny: 200 zł
- 2 automat – stacja benzynowa; bezkosztowy
- 3 automat – obiekt rekreacyjno-sportowy; czynsz miesięczny: 100 zł
- Koszty amortyzacji, przeglądów, dojazdu do automatów 2-3 razy w tygodniu: ok. 150 zł miesięcznie.
Próg rentowności mówi nam ile musimy sprzedać kawy, żeby wyjść na zero. a ile żeby interes się opłacił (przynosił zysk)
Ilościowy Próg Rentowności = Koszty stałe / Cena sprzedaży – Jednostkowy koszt zmienny
- Koszty stałe – 480 zł
- Średnia cena kawy – 2,83 zł
- Jednostkowy koszt zmienny – 0,40 zł
Ilościowy próg rentowności wynosi:
480 / 2,80 – 0,40 = 200 (ilość)
Żeby wyjść na tzw. „zero” DeliCaffee musi miesięcznie sprzedać 200 sztuk kawy.
To zaledwie 66 kubeczków kawy na automat w jeden miesiąc
Wartość sprzedaży dla progu rentowności wynosi:
200 * 2,83 = 566 zł
Aby wypracować zysk brutto w wysokości 10.000 zł należy dodać tę wartość do kosztów stałych:
(480 + 10.000) / 2,80 – 0,40 = 4.366 zł
Inaczej mówiąc, żeby uzyskać 10.000 zł zysku brutto, wartość sprzedaży detalicznej musi wynieść 4.366 x 2,83 = 12.357 zł.
Droga zysku brutto dla 3 automatów
Podsumowanie
- DeliCoffee miesięcznie musi sprzedać 200 sztuk produktu, żeby wyjść na „zero”
- Biznes plan zakłada osiągnięcie 1 343 zł zysku brutto przy pesymistycznym scenariuszu sprzedaży 780 sztuk kawy. Jestem przekonany, że sprzedaż będzie wyższa
- Metoda ABC pomaga zoptymalizować swoją ofertę – Inwestuj w produkty, które się sprzedają.
- Uważaj, na produkty niechciane – lepiej dorzucać je gratis
- Dużą korzyścią branży vendingowej jest to, że prawie wszystko dzieje się z „automatu” ?