Określenie grupy docelowej, w której mamy wyświetlić reklamę bardzo często jest zadaniem trudnym lub ponad siły osób chcących promować się np. poprzez Facebook Ads czy Google Ads. Wątpliwości mogą wynikać m. in. z niezdecydowania, braku doświadczenia czy niewystarczającej wiedzy odnośnie targetowania reklam. W rzeczywistości nie musimy jednak zlecać tego zadania odpłatnie np. specjalistom czy agencjom marketingowym, a możemy samodzielnie — na podstawie kilku wskazówek stworzyć odpowiednią grupę, w której zostanie wyemitowana nasza reklama w internecie.

Cel sprzedażowy

Pierwszym celem, jaki najczęściej chcemy osiągnąć, sięgając po reklamę internetową, jest cel sprzedaży. Aby maksymalnie zwiększyć szanse na sprzedaż oraz zyski, reklamę warto emitować w wąskiej grupie odbiorców. Tym przypadku im dokładniejsza będzie taka grupa oraz dokładniej będzie określała “klienta idealnego”, tym większe szanse na sprzedaż. Z pewnością powinniśmy na początku targetowania określić maksymalne możliwe parametry, które będą decydowały o tym, że dana osoba może teoretycznie kupić nasz produkt. Będzie to np. wiek, płeć, zainteresowania czy lokalizacja. Jeśli sprzedajemy narzędzia samochodowe, warto wybrać mężczyzn w wieku 18 do 60 lat o zainteresowaniach motoryzacyjnych. Kolejnym krokiem będzie dodatkowe zawężenie grupy i wybranie osób posiadających auto lub motocykl oraz interesujących się majsterkowaniem. Jeśli mamy taką możliwość możemy wybrać osoby z naszego miasta, aby wysyłka towaru była szybsza lub osobne cechy, które wskazują na osoby majętne. Możemy też dodawać kolejne zainteresowania np. konkretną marką samochodu.

Porada: Przy zawężeniu grupy docelowej, bardzo łatwo — nawet nieświadomie popełnić błąd i nie trafić z targetem. Dobrym pomysłem jest ustawienie np. kilku podobnych wąskich grup odbiorców oraz wyemitowanie reklamy w takiej samej wersji dla każdej grupy. Dzięki temu sprawdzimy, czy któraś grupa nie jest np. przeoptymalizowana oraz w której grupie mamy największy odzew na reklamę

Cel zwiększenie zasięgu marki, rozpoznawalności i dotarcie do nowych klientów

Drugim typem celu jak chcemy przeważnie osiągnąć przy pomocy reklamy internetowej i jej targetowania jest zwiększenie zasięgu marki. Bardzo często prowadząc markę w pewnym momencie, chcemy postawić na ilość i dotrzeć do jak największej grupy lub zacząć pozyskiwać inne grupy klientów np. z powodu wprowadzenia nowego asortymentu. W takim przypadku należy określić grupę odbiorców reklamy maksymalnie szeroko i wykluczać jedynie osoby, które z pewnością nie będą naszymi klientami np. z powodu na płeć, wiek czy miejsce zamieszkania. W takim wypadku dobrym posunięciem będzie stworzenie kilku szerokich grup o różnym profilu, które mogą zostać naszymi klientami i sprawdzenie, w jakiej grupie reklama odniosła największy sukces. Jeśli istnieje taka możliwość, możemy stworzyć jedną ręklamę o szerokim targecie i analizować reakcje na reklamę np. kliknięcia w link.

Gdy określimy nową grupę, w której nasze produkty został odebrany pozytywnie i np. dobrze się sprzedaje, w przyszłości będziemy mogli korzystać z takiego wąskiego targetu w celu sprzedażowym. W targetowaniu reklamy pod zwiększenie zasięgu i rozpoznawalności — po określeniu szerokiej grupy, warto też używać opcji negatywnych, czyli wykluczać osoby o pewnych cechach.

Cel kreowania pozytywnego wizerunku w grupie potencjalnych klientów

Cel kreowania pozytywnego wizerunku w grupie naszych odbiorców lub potencjalnych odbiorców jest nieco rzadszym celem od sprzedaży czy zwiększenia zasięgu marki. Jeśli jednak chcemy budować kompletny brand marki od czasu do czasu, będziemy musieli kierować reklamę tylko do naszych odbiorców lub do osób, które są nasza grupą docelową ogólnie. Taka sytuacja będzie miała miejsce np. jeśli będziemy chcieli podzielić się z naszymi klientami nowymi osiągnięciami, podziękować za kolejne lata działalności, przy rebrandingu lub gdy będziemy chcieli na rynku zbudować profesjonalny wizerunek i to właśnie nim przyciągnąć nowe osoby do marki.

Jeśli chcemy reklamować się w grupie swoich klientów, istnieją dwie opcje targetowania. Pierwszą z nich jest remarketing. Przerwanie największe systemy reklamowe takie jak Facebook Ads czy Google Ads umożliwiają zainstalowanie pixela na swojej stronie internetowej oraz zapisywanie osób, które np. odwiedzały naszą witrynę, kupiły produkt czy weszły w interakcję z naszym profilem. Warto w takim wypadku będziemy musieli tylko wybrać grupę docelową zapisanych użytkowników i sięgnąć po nich. W takiej opcji nie musimy dzielić ich, a jedynie wystosować reklamę do całej grupy, która jakikolwiek miała styczność z naszą marką. Gdy nie mamy jeszcze zainstalowanego pixela np. z Facebook Ads czy Google Ads, zdecydowanie warto to zrobić.

W przypadku gdy chcemy z reklamą dotrzeć do osób, które teoretycznie są lub mogą być naszymi klientami tradycyjnie – bez remarketingu, warto rozszerzać grupę odbiorców na podstawie informacji o nowych i obecnych klientach. Powinniśmy przeanalizować zatem wiek, zainteresowania, ew. lokalizacje, płeć lub skorzystać ze statystyk wyemitowanych reklam, lub sprzedaży. Target w takim przypadku powinien być na tyle szeroki, aby obejmować osoby, które z pewnością mogą być naszymi klientami, ale nie na tyle szeroki, aby nie zwiększać zasięgu marki o nowe grupy i nie przecząc budżetu na to zadanie. Warto zatem używać podstawowych parametrów targetowania i wyemitować reklamę w grupie osób, która jest obecnie naszą najlepszą klientelą. W ten sposób trafimy do grupy osób które interesują się daną tematyką.

Kilka przydatnych porad podczas targetowania reklamy internetowej


Warto również mieć na uwadze kilka przydatnych porad, które ułatwią ten proces. Z pewnością poszczególne parametry grup docelowych powinniśmy przygotować nieco wcześniej, i jedynie wprowadzać dane do systemu, aby targetowanie było zaplanowane przemyślane, a nie wykonywane pod wpływem chwili. Dobrym rozwiązaniem jest też poszukanie inspiracji na parametry grup docelowych w internecie lub skorzystanie z pomocy np. agencji internetowych. Gdy nie mamy odpowiedniej wiedzy, w zamian za opłatą specjaliści pomogą pomóc nam wybrać odpowiedni target dla konkretnego celu. Dobrą poradą jest też testowanie różnych grup oraz dzielnie budżetu jednej reklamy na kilka części. Żadne symulacje czy prognozy nie dadzą nam takiej wiedzy jak ta wyciągnięta z praktycznego wyemitowania reklamy w różnych wersjach