Jedną z najatrakcyjniejszych i najbarwniejszych dzięki swojej formie strategią marketingową jest marketing wirusowy. Oprócz tego jest to też bardzo skuteczny sposób pozyskiwania klientów pomagający uzyskać rozgłos i mający sporo innych korzyści. Wiele osób nigdy nie wykorzystywało tej metody promowania swojej marki i obawia się wykonać ten pierwszy krok. W tym tekście przedstawiamy wszystkie informacje o viral marketingu oraz podpowiadamy, na jakiej zasadzie działa, jak stworzyć materiał wirusowy oraz jakie korzyści daje marketing wirusowy.
Marketing wirusowy — Czym jest?
Marketing wirusowy to jedna z wielu strategii reklamowych. Polega ona na stworzeniu materiału — najczęściej kontrowersyjnego lub przydatnego oraz jego opublikowaniu w internecie. Materiał ten ma zyskiwać na popularności dzięki treści i formie oraz powinien być polecany kolejnym znajomym przez widzów.
Głównym celem marketingu wirusowego jest dotarcie do jak największej liczby osób i zareklamowanie im naszej marki. To właśnie dzięki takiej metodzie rozprzestrzeniania się reklamy, nazywana jest cała strategia marketingowa, gdyż polecenia kolejnych osób rozprzestrzeniają ja niczym wirus. Ten rodzaj marketingu stosowany jest jako dodatkowy sposób reklamowy. Można przy jego pomocy pozyskiwać nowych klientów, zwiększyć zasięg marki, jej popularność czy wchodzić na nowe rynki. Najczęściej materiały viralowe tworzone są w stylu amatorskim, nawet jeśli są produkowane przez duże firmy i marki. W reklamie viralowej można również otwarcie reklamować swoją markę oraz używać np. akcesoriów czy znaków graficznych. Sednem takiej reklamy jest jednak intrygująca lub przydatna treść i to ona powinna być eksponowana na pierwszym planie
Jakie korzyści daje Viral Marketing?
Viral Marketing wbrew jego luźnej formy daje wiele konkretnych i wymiernych korzyści. Pierwszą z nich jest zwiększenie zasięgu marki oraz możliwość dotarcia do bardzo dużej grupy osób. Jeśli reklama viralowa powiedzie się, możemy liczyć na rozprzestrzenienie się materiału w bardzo dużej grupie osób.
Dzięki temu będziemy mogli liczyć na napływ nowych klientów oraz zwiększenie sprzedaży. Bardzo dużym plusem, który będzie nam pomocny niezależnie od powodzenia kampanii viral marketingowej, jest brak kosztów dystrybucji. Są one w wielu przypadkach jednymi z największych wydatków, jakie musimy ponieść, uruchamiając promocje. W opcji viralowej nie płacimy nic za dystrybucję reklamy, która rozprzestrzenia się samodzielnie. Dzięki temu będziemy mogli bez ponoszenia kosztów dotrzeć do ogromnej liczby odbiorców lub w razie niepowodzenia kampanii nie stracimy pieniędzy. Marketing wirusowy oprócz korzyści stricte sprzedażowych pomaga również budować pozytywny wizerunek firmy. Najczęściej materiały tego typu odbierane są bardzo pozytywnie, a wiele osób zapamiętuje naszą markę lub nabiera o niej pozytywnego zdania.
Viral marketing posiada również korzyści odnośnie samego targetowania reklamy. Tworząc materiał promocyjny, możemy samodzielnie i świadomie zdecydować, do jakiej gry odbiorców ma być on skierowany oraz w jakim celu go tworzymy. Możemy zatem kłaść większy nacisk na reklamę, loga, marki czy skorzystanie z usług lub wręcz przeciwnie np. jedynie przy kampanii wizerunkowej akcentować barwy marki itp. Dzięki temu możemy efektywnie wydawać budżet przeznaczony na reklamę, wypuszczając odpowiedni materiał np. dla młodzieży czy kobiet. Plusem jest również możliwość zastosowania viral marketingu niezależnie od wielkości marki czy rodzaju naszej firmy.
Jak wykonać materiał wirusowy?
Choć nie ma jednej recepty na wykonanie idealnego materiału viralowego i nie wiadomo co spodoba się odbiorcom, istnieje kilka podpowiedzi odnośnie tworzenia takiego materiału. Wskazówki te zwiększą maksymalnie prawdopodobieństwo zyskania popularności i rozgłosu oraz powodzenia naszej reklamy. Pierwsza podpowiedź dotyczy przemyślenia i odpowiedniego zaplanowania całego materiału. To właśnie pomysł jest w największym stopniu odpowiedzialny za sukces reklamy i jej przekazywanie sobie między znajomymi.
Materiały viralowe mogą być po prostu ciekawe, intrygujące czy zaskakujące. Powinny budzić jednak wiele emocji i różnić się od innych sandrowych treści z sieci. Dobrym przykładem takiego pomysłu może być np. próba wykonania niespotykanej ewolucji na deskorolce (danej marki) czy przygotowanie dania np. tylko przy pomocy firmowego noża. Zgoła odmienną strategią viral marketingową jest tworzenie materiałów przydatnych oraz takich, po które chętnie sięgać będą internauci. Reklama będzie miała wtedy postać np. poradników, e-booków, raportów, statystyk, grafik itp. Stworzona treść powinna być rzetelna, uniwersalna, ponadczasowa i być pomocna jak największej grupie osób. Jej tematyka powinna dotyczyć kategorii, w której działamy, aby dotrzeć do konkretnej grupy docelowej.
Kolejnymi poradami przy tworzeniu viral marketingu jest zadbanie o wysoką jakość materiałów. Powinny być one poprawne i nienaganne, aby rozprzestrzeniająca się reklama nie zmieniła się w krytykę, której nie będzie można zatrzymać. Jeśli samodzielnie nie mamy pomysłu na taki materiał lub możliwości jego wykonania, warto zwrócić się do agencji marketingowej lub agencji interaktywnej. Coraz częściej oferują one tworzenie materiałów tego typu oraz obsługę całej kampanii reklamowej. Dzięki temu będziemy mogli korzystać ze wszystkich zalet viral marketingu, bez jakiejkolwiek wiedzy czy inwestowania czasu. Bardzo cenną wskazówką jest przeprowadzenie analizy reklam tego typu oraz sprawdzenie jak wyglądają reklamy kierowane do danej grupy odbiorców. Bardzo często w taki sposób możemy wpaść na nowe pomysły wykonania naszej reklamy viralowej.
Jednym z najważniejszych elementów tworzenia reklamy wirusowej jest jej dokładne sprawdzenie przed opublikowaniem. W tym celu warto poprosić o opinie różne osoby z niezależnych grup i poznać ich zdanie na temat reklamy. Warto też wypróbować reklamę na małej grupie osób z grupy docelowej i dowiedzieć się, czy zostanie ona pozytywnie odebrana. O opinie możemy poprosić np. specjalistów lub osoby z doświadczeniem w branży marketingowej. Wypuszczenie materiału wirusowego bez dokładnego sprawdzenia go nie jest najlepszym pomysłem, a cała kampania może okazać się nieco ryzykowna.