Na współczesnym rynku, na którym komunikujemy się częściej niż kiedykolwiek w historii, każda marka jest po prostu opowieścią. Jeżeli jeszcze nie masz swojej, czas ją stworzyć.

Dlaczego Storytelling?

Oglądając reklamy znanych marek kosmetycznych, możemy dostrzec pewien schemat. Na pierwszym planie zawsze pojawia się piękna, zadbana kobieta, namawiająca do zakupu kolejnych produktów mających poprawić defekty urody. Wydawać by się mogło, że wszyscy producenci kosmetyków w podobny sposób przekonują do zakupu swoich akcesoriów. Aby zaistnieć na tym hermetycznym segmencie rynku, nie wystarczy produkować dobre kosmetyki – trzeba mieć pomysł na siebie i własną wizję marki.

Dokładnie tak jak Anita Roddick – założycielka i żywy symbol sklepu Body Shop. Jej działalność stała się symbolem naturalistycznych poglądów oraz sprzeciwu wobec osiągnięcia jak największego zysku. Ideą sklepu nie jest wyłącznie sprzedaż kosmetyków, ale także przekonań i wartości założycielki. W wywiadach Roddick często powtarza, że Klient nie jest jedynie konsumentem, nabywcą towaru, lecz kimś kto przez akt zakupu dokonuje swoistego aktu politycznego, wyrażając istotne dla siebie przekonania i wartości.

Anita Roddick – założycielka i żywy symbol sklepu Body Shop

Przez dodawanie ukrytych znaczeń i personalizację produktu firma zyskała uznanie w oczach kobiet z całego świata. Paradoksalnie, walka z branżą kosmetyczną, którą skądinąd Body Shop również reprezentuje, przyczyniła się do zbudowania silnej, światowej marki.

To kolejny dowód na to, że aby zbudować firmę i ugruntować jej pozycję na rynku nie wystarczy dysponować solidnym kapitałem. Klienci są coraz bardziej wymagający i nie zadowolą się produktami „poprawnymi”. Za produktem i usługą powinna stać historia, idea i niebanalna symbolika. Tworzenie własnego biznesu wymaga kreatywnego myślenia i wizjonerstwa. Głównym celem każdego przedsiębiorcy jest zaspokojenie potrzeb Klientów w sposób niepowtarzalny – tak jak mieliśmy okazać przekonać się na przykładzie Roddick czy Yokoyamy „World Famous Pike Place Fish”

Storytelling jako narzędzie budowania marki

Biznesowy storytelling opiera się na właściwym opowiadaniu historii, które prowadzi do oczekiwanych wniosków

Wyrażenie historii w słowach lub obrazach to potężna umiejętność komunikacyjna, dzięki której możemy zmotywować odbiorcę do zaangażowanego słuchania, zrozumienia na głębokim poziomie tego, co do niego mówimy, oraz zapamiętania, odtwarzania i modelowania na zachowaniu bohaterów historii własne zachowania.

O tym jak ważnym elementem strategii sprzedażowej jest storytelling, wie każdy sprzedawca, który wykorzystuje opowiadanie historii w swojej pracy. Przykładowo, chcąc przekonać klienta, że jesteśmy w stanie rozwiązać jego problem, możemy odwołać się do przeszłych doświadczeń i opowiedzieć mu o podobnej sytuacji, którą mieliśmy okazję doprowadzić do szczęśliwego finału.

Ludzkie myślenie działa jak storytelling – kiedy coś rozważamy, przeprowadzamy umysłową symulację, zastanawiamy się, w jaki sposób moglibyśmy rozwiązać problem. Niemal połowa naszego życia umysłowego polega na symulowaniu; „opowiadanie” rozszerza naszą bazę symulacyjną, dając możliwość odwołania się do konkretnych doświadczeń w czasie podejmowania decyzji.

Labels are for cans not people

Etykiety są dla puszek, a nie ludzi

Ponoć wystarczy 7 sekund, żeby ocenić drugą osobę po tzw. „okładce”. Jeżeli pierwszą rzeczą, na jaką zwracamy uwagę jest wygląd, to co się dzieje, kiedy spotykasz kogoś, kogo nie możesz zobaczyć? Coca-Cola postanowiła to sprawdzić.

Sześć obcych osób rozmawia między sobą przy stole w całkowitej ciemności. Nie widząc siebie nawzajem, każdy z uczestników opowiada krótką historię na swój temat, następnie pozostałe osoby próbują odgadnąć jej oblicze. Kiedy zostało zapalone światło, stało się coś niesamowitego. Niemal wszystkie uprzedzenia uczestników do wzajemnego wyglądu były mylne!

Morał historii jest oczywisty – nie powinniśmy łapać się na budowaniu uprzedzeń do drugiego człowieka tylko na podstawie jego wyglądu. To już wiemy tylko czasem zapominamy. Na szczęście jest i Coca-Cola, która nam o tym przypomniała, ufff ?

 

Dlaczego nie mielibyśmy stosować tej zasady również wobec marek? Zamiast zanudzać wielkością swojej firmy i ilością zatrudnionych pracowników, lepiej opowiedz jak została stworzona, kto wpadł na pomysł tajemniczej mikstury albo jak o mały włos nie zbankrutowała.

Storytelling jest najlepszym sposobem na zarządzanie uwagą i dostarczeniem indywidualnych przeżyć – żadna inna technika sprzedażowa nie pozwala w tak efektywny sposób kształtować emocji u odbiorców.