Personal branding to strategia budowania pozytywnego wizerunku, która najczęściej stosowana jest przez polityków, sportowców czy celebrytów. Trend ten nie jest tylko zarezerwowany dla najpopularniejszych osób, ale też może być wprowadzony przez każdego, kto chce zwiększyć swoją wartość na rynku pracy lub ogólnie stać się bardziej wartościowym pod innym względem np. kariery muzycznej. W tym tekście odpowiemy na pytanie, czym jest Personal Branding, jak można wykorzystać go to do budowania własnej marki oraz jak to robić.

Czym jest Personal Branding?

Personal branding to szeroko pojęte budowanie własnej marki i zwiększenie swojej wartości. Budowanie pozytywnego wizerunku jest domeną przede wszystkim osób znanych, ale trend ten może być również wykorzystywany przez każdego człowieka, aby zwiększyć swoją wartość np. na rynku pracy. Personal branding zakłada zwiększenie swojej wartości różnymi sposobami oraz traktowanie osoby jak produkt, który należy wypromować i sprzedać. Głównie trend ten będzie opierał się na działaniach wizerunkowych, ale i zawierał w sobie działanie, które realnie i konkretnie będą podnosiły naszą wartość czy atrakcyjność na rynku. Personal Branding jest zatem tworzeniem swojej prywatnej marki pod własnym nazwiskiem. Jest on szczególnie polecany osobom, które zarabiają właśnie dzięki swojej mare np. artystom, twórcom itp. ale korzystać może z niego każda osoba, czerpiąc równie wiele korzyści.

Dlaczego warto budować markę i pozytywny wizerunek?

Budowanie pozytywnego wizerunku jest niezwykle dobrym posunięciem z wielu powodów, niezależnie od tego, jakimi osobami jesteśmy. Z pewnością personal branding pomaga pozyskiwać większą ilość klientów oraz więcej zleceń czy lepiej płatną pracę. Jeśli jesteśmy bardziej wartościowymi pracownikami lub osobami pod względem zawodowym, otrzymujemy lepsze możliwości i perspektywy rozwoju. Może przekładać się to na wyższe zarobki, szybszy rozwój, mniej wymagające prace i wiele więcej innych profitów. Budowanie własnej marki to również inwestycja w siebie na przyszłość. Nawet jeśli nawet w danej chwili nie potrzebujemy rozgłosu, wizerunku czy profitów, w przyszłości bardzo często nabyte umiejętności czy rozpoznawalność będą kluczowe w wielu sytuacjach. Sam personal branding nie jest trudny do wykonania. Możemy wykonywać go też w sposób dostosowany do swojej osoby, np. poświęcając regularnie małe ilości czasu czy wykorzystując jedynie techniki darmowe.

Nabywanie umiejętności i wiedzy merytorycznej

Pierwszym sposobem na budowanie własnej marki jest zwiększanie swoich kompetencji. Niezależnie od tego, w jakiej branży pracujemy lub działamy, zawsze warto poszerzać zakres umiejętności. Może odbywać się to np. poprzez zdobywanie certyfikatów, uprawnień, do dodatkowych umiejętności, odbywanie kursów czy wiedzy na obecnym stanowisku. Nawet najlepsza promocja naszego personalnego brandu nie da aż tak dobrych efektów, jak ta połączona z rzeczywistymi naszymi umiejętnościami. Swoje umiejętności możemy podnosić regularnie oraz w taki sposób, aby nie kolidowały z naszymi obecnymi obowiązkami. Zdecydowanie jest to najlepsza opcja, aby płynnie powiększać nasze kompetencje, ale nie wprowadzać chaosu i zmian naszego aktualnego działania np. gdy jesteśmy muzykami czy oferujemy usługinmarketingowe i pracujemy w ten sposób. Jeśli posiadamy pewien budżet, możemy wybierać opcje płatne kursów czy zdobywania wiedzy. Wydatki takie możemy potraktować jako inwestycję, która zwróci się w przyszłości.

Wyróżnienie się na rynku

Kolejnym sposobem na budowanie charakterystycznej marki na rynku jest wyróżnianie się wśród konkurentów. Jeśli chcemy stworzyć swój brand, powinniśmy wyróżniać się oraz dać się zauważać przez klientów czy partnerów biznesowych.

Aby to robić, możemy skorzystać z kilku ciekawych sposobów. Dzięki wyróżnianiu się na rynku, będziemy mogli pokonywać w bezpośredniej konkurencji podobnych twórców, pracowników czy rywali na płaszczyźnie zawodowej. Jednym z lepszych sposobów na osiągnięcie tego celu jest oferowanie szerszej gamy usług. Mogą być to usługi dodatkowe — czasem niewymagające, a ważne dla klientów takie jak dojazd czy personalizacja usługi. Wyróżnić możemy się na rynku, oferując produkty i usługi w pakietach lub w formie, jakiej nie oferuje ich nikt np. sprzedając obrazy, możemy oferować paczki po 10 sztuk w niższej cenie.

Możemy również oferować, zniżki, gratisy czy abonamenty na usługi. Wyróżnianie się na rynku to też stworzenie portalu tematycznego czy oferowanie darmowych materiałów poradnikowych. Tylko od nas zależy, na jaki pomysł wpadniemy oraz jakie dodatkowe usługi zaoferujemy, by się wyróżnić. Z pewnością osoby mające do wyboru kilka marek, wybiorą tę, która za tą samą cenę lub przy tym samym poziomie merytorycznym oferuje więcej.

Reklama i marketing naszej osoby

Ostatnim i jednym z najważniejszych punktów personal brandingu jest reklama i promocja własnej osoby. Jest ona ważna ze względu na to, iż będąc nawet najlepszymi fachowcami, rynek i odbiorcy muszą dowiedzieć się o tym i o naszej osobie. Tylko taki tandem gwarantuje sukces. Zgodnie z założeniem “PB” naszą osobę powinniśmy potraktować jako produkt, który należy wypromować i sprzedać.

Choć brzmi to nieco kontrowersyjnie, możemy bardzo prosto reklamować się i polecać naszym klientom. Z pewnością elementem o którym musimy zadbać, jest nasza strona internetowa lub portfolio. To właśnie na niej będziemy przedstawiali nasze wszystkie zalety, umiejętności, certyfikaty itp. Warto jest też stworzyć profile na różnych portalach społecznościowych i na różnych platformach biznesowych. Z pewnością zwiększy to szansę odnalezienia nas i otrzymywania większej ilości propozycji biznesowych. Kolejną — tym razem nieco oryginalniejszą metodą może być reklamowanie się w systemach reklamowych — tak jak reklamuje się produkty i usługi. Możemy stworzyć reklamę własnej osoby, podpisać się w niej nazwiskiem i przedstawić zakres usług, jaki oferujemy. Z pewnością pozwoli nam to nawiązać wiele ciekawych kontaktów biznesowych. Do kolejnych pomysłów na promowanie własnej osoby należy prowadzenie webinariów, dodawanie artykułów sponsorowanych na branżowych portalach czy organizowanie eventów (przy większym budżecie reklamowym)