Marketing szeptany to jeden z najbezpośredniejszych typów promocji internetowej. Wbrew pozorom dzięki niemu możemy dotrzeć do bardzo dużej ilości osób, a forma polecenia firm czy usług między znajomymi jest równie skuteczna co duże kampanie marketingowe i spoty reklamowe. W tym tekście przedstawiamy marketing szeptany tym wszystkim, którzy jeszcze o nim nie słyszeli lub mają pewne obawy czy odnośnie jego zastosowania. Podpowiadamy również, jakie plusy ma link building i zamieszczanie wpisów – wizytówek NAP.

Marketing szeptany — Co to takiego?

Pierwszym typem wpisów, jakie możemy dodawać w internecie, są wpisy marketingu szeptanego. Ogólnie strategia marketingowa ta polega na publikowaniu w sieci wpisów o naszej firmie, które będą przedstawiały ją w pozytywnym świetle. Wpisy takie mogą być wpisami polecającymi lub zachęcającymi do odwiedzenia naszej strony internetowej. Mogą być zatem otwartą reklamą naszej marki lub być stylizowane na neutralne wpisy informacyjne. Celem dodawania takich wpisów w sieci jest pinformowanie jak największej liczby osób, o tym, że nasza marka istnieje i jest warta uwagi. Najczęściej marketing szeptany wykonuje się na forach internetowych w odpowiednich wątkach tematycznych. Możemy również wdrażać go w social mediach np. na grupach tematycznych czy odpowiednio tagując swoje posty, które będą odnajdywane. Wpisy takie możemy umieszczać też w komentarzach na blogach tematycznych oraz w tych wszystkich miejscach, gdzie znajdują się osoby zainteresowaną daną kategorią.


Celem wpisów marketingu szeptanego jest zainteresowanie odbiorców naszą marką. Dzięki nim mają oni bezpośrednio przejść na naszą stronę internetową oraz dokonać zakupu. Wpisy takie umieszcza się pod kątem dotarcia do jak największej grupy osób. Nie zwraca się uwagi przy ich dodawaniu na kwestie techniczne danego miejsca np. pod względem pozycjonowania. Pierwszym plusem tego rozwiązania jest pozytywne odbieranie takich wpisów. Dzieje się tak dlatego, że internauci bardzo chętnie korzystają z poleceń innych internautów — nawet jeśli Ci są osobami nieznajomymi. Same wpisy nie mają nachalnego charakteru oraz nie są spamem, a przydatną informacją dla osób, które potrzebują danej usług czy produktu. Jest to też ekonomiczny sposób promowania własnej marki czy e-sklepu. Wpisy możemy przy braku budżetu tworzyć i umieszczać w sieci samodzielnie lub jeśli mamy pewne środki na promocję możemy zlecić wykonywanie marketingu poleceń. Marketing szeptany możemy stosować niezależnie od branży, w jakiej działamy oraz wielkości marki jaką prowadzimy. W ten sposób możemy promować się, zarówno mając uznaną firmę na rynku, jak i małą markę, która dopiero na niego wchodzi.

Link building

Drugim typem wpisów w naszym zestawieniu są wpisy link buildingowe. To wpisy, których zadaniem jest pozycjonowanie naszej strony internetowej. Zaliczają się one do działań pozycjonujących off site, czyli poza stroną internetową i są najważniejszą ich częścią. Linkowanie zewnętrzne działa w bardzo prosty sposób. W internecie — w różnych miejscach umieszcza się linki do naszej strony internetowej w krótkich wpisach. Mają one za zadanie informować Google, że wiele osób poleca naszą witrynę innym internautom i nasza strona jest niezwykle popularna. Wpisy tego typu mają najczęściej kilka zdań. Mogą być to np. polecenia naszej marki lub neutralne informacje o tym, że akurat dana strona oferuje takie usługi. Wpisy link buildingowe umieszcza się np. na forach internetowych, w komentarzach na blogach czy na innych stronach internetowych.

Przy linkowaniu zewnętrznym bardzo ważne jest naturalne ich dodanie w sieci np. regularnie w pewnych odstępach czasowych. Google posiada wiele algorytmów wykrywających manipulacje czy próby oszustwa. Linki zewnętrzne powinno dodawać się także na dobrych jakościowo stronach internetowych tzn. na takich które mają odpowiednią renomę, staż czy również są wysoko pozycjonowanie. Link building wbrew pozorom możemy przeprowadzać samodzielnie, stosując się do zaleceń specjalistów seo, którzy pozycjonują naszą stronę lub jeśli dokładnie poznamy zasady linkowania np. z poradnika w sieci. Obecnie wiele agencji seo lub interaktywnych oferuje pojedynczą usługę linkowania, gdzie w zamian za opłatę możemy liczyć, że to specjaliści zajmą się tym procesem za nas.

Wizytówki NAP

Trzecim rodzajem wpisów, dzięki którym możemy stać się popularniejsi i bardziej widoczni w internecie są wizytówki tzw. NAP (Name, Adress, Phone). Są to wizytówki zamieszczane na portalach biznesowych. Mają one postać baz podzielonych na kategorie, gdzie możemy odnajdywać wizytówki danych firm np. z danego miasta czy branży. W sieci istnieje wiele tego typu portali. Wizytówki NAP to krótkie — najczęściej kilkuzdaniowe wpisy. Informują one użytkownika, czym zajmuje się dana firma, jaki zakres usług świadczy oraz zawierają wszystkie dane teleadresowe. Wizytówki tego typu mają jednak dwa cele — informacyjny i pozycjonujący. Przy celu informacyjnym mają informować bezpośrednio użytkownika, że istnieje dana firma, która oferuje np. usługi naprawcze. Drugim celem takich wizytówek jest pozyskiwanie linków zwrotnych, czyli link building. Zamieszcza się je w sieci również po to, aby świadczyły o popularności samej strony internetowej i podnosiły jej pozycję w Google. Najlepszymi przykładami wizytówek w sieci są wizytówki Google Moja Firma na Google Maps.

Który typ wpisów wybrać?

Jeśli zdecydowaliśmy się promować poprzez wpisy w internecie, warto zastanawiać się jaki typ wpisów wybrać. Jeśli zależy nam jedynie na kwestiach wizerunkowych oraz sprzedażowych, warto wybierać wpisy marketingu szeptanego i korzystać z tej strategii promocji. Warto też zadbać o odpowiednią widoczność w sieci dzięki wizytówkom NAP. Gdy posiadamy własną stronę internetową oraz zależy nam na jej pozycjonowaniu, gdyż właśnie na nią sprowadzamy ruch z internetu, dobrym posunięciem będzie skorzystanie z link buildingu i również wizytówek NAP, które będą zawierały linki do naszej witryny. Jeśli promujemy kompleksowo naszą markę, warto połączyć wpisy marketingu szeptanego i link buildingu tworząc zarówno standardowe wpisy dla odbiorców, ale i umieszczając je w miejscach korzystnych pod kątem pozycjonowania.