Praca na własny rachunek, czyli freelancing to coraz popularniejsze rozwiązanie. Wiele osób ceni sobie niezależność czy możliwość kierowania własną karierą zawodową. Pracując jako freelancerzy, będziemy mogli skorzystać z tych wszystkich plusów i zarabiać również atrakcyjne wynagrodzenie. W tym tekście przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje na temat bycia freelancerem, zarabiania w ten sposób, promowania swoich usług czy wyszukiwania zleceń. Podpowiadamy też jak wejść na rynek oraz pracować w ten sposób.
Kim jest freelancer?
Freelancer to osoba, która pracuje w internecie na własne konto. Najczęściej działa ona w jednej kategorii czy branży, choć może specjalizować się również w wielu tematykach. Freelancerzy oferują swoje usługi na portalach z ogłoszeniami czy promując swoje strony internetowe.
Najpopularniejszymi dziedzinami, w których spotkamy najwięcej freelancerów są np. copywriting, fotografia i grafika, usługi IT czy usługi marketingowe. Osoby, które pracują na własny rachunek i są wolnymi strzelcami, samodzielnie wyszukują klientów, nawiązują kontakty biznesowe oraz prowadzą swój biznes.
Aby zostać freelancerem, nie musimy spełnić wielu wymogów, zdawać egzaminów czy wykonywać określonych czynności. W tej profesji przede wszystkim liczy się doświadczenie oraz umiejętności. W sieci freelancerzy są popularną grupą osób. Wiele marek, firm czy osób prywatnych zwraca się do nich z zadaniem do wykonania, jeśli zależy im na niezobowiązującym zleceniu pracy.
Freelancerzy samodzielnie decydują, ile czasu pracują oraz jakie stawki oferują.
Plusy pracy na własny rachunek
Pierwszym plusem pracy na własnym rachunek jest niezależność. Dzięki temu będziemy mogli pracować w godzinach, które nam odpowiadają, wykonywać tyle pracy ile uznamy za stosowne oraz dowolnie prowadzić swój własny biznes. Jest to wymarzona wręcz sytuacja dla wielu osób – szczególnie tych, którzy cenią swoją prywatność i niezależność. Plus ten to również możliwość budowania własnej marki i zdobywania uznania pod własnym nazwiskiem. Jest to szczególnie korzystne, gdy pracujemy w kategorii artystycznej lub gdy tworzymy pewne unikalne dzieła np. teksty czy programy.
Kolejnym plusem jest możliwość zarabiania takiej ilości pieniędzy, jaką chcemy zarobić w danym miesiącu. Dla wielu osób pracujących na etacie jest całkowicie niemożliwe. Będąc freelancerem i potrzebując większej ilości środków, możemy pracować po prostu dłużej i zarabiać więcej. Do korzyści zaliczyć możemy również łatwość wejścia na rynek. Aby zostać freelancerem, nie musimy obecnie spełnić zbyt wielu wymagań i możemy rozpocząć działanie, będąc np. samoukiem. Otwartość rynku sprawia, że można znaleźć się na nim bardzo prosto.
Praca tego typu jest też legalna, a od każdej umowy płacimy podatek, dzięki czemu możemy pracować tak bez obawy o konsekwencje przez dłuższy okres czasu. Kolejnymi plusami będzie też możliwość pracy w branży, na której się znamy lub którą lubimy. Samorealizacja, spełnienie czy satysfakcja z pracy to bardzo wielkie korzyści, które potrafią zmienić nawet całe życie w porównaniu do pracy w firmie, jeśli jej nie lubimy.
Gdzie zdobywać zlecenia?
Jeśli będziemy chcieli zostać freelancerami, jednym z pierwszych pytań jest to gdzie zdobywać zlecenia. Mamy na to kilka możliwości. Pierwszą z nich jest zarejestrowanie się i ogłaszanie na portalach dla freelancerów. Umożliwiają one dodatnie ogłoszenia w danej kategorii oraz przyjmowanie propozycji współpracy. Tego typu miejsca łączące zleceniodawców z freelancerami są bardzo popularne i chętnie wykorzystywane przez osoby zlecające prace. Portale tego typu są darmowe oraz umożliwiają pozyskiwanie wielu zleceń. Kolejnym miejscem, gdzie będziemy mogli pozyskać zlecenia, są portale branżowe np. dla copywriterów, gdzie znajdziemy gotowe już zlecenia — jedynie do zaakceptowania i wykonania.
To bardzo dobre rozwiązanie dla osób początkujących. Kolejną opcją jest złożenie swojej strony internetowej i pozycjonowanie jej. Im wyżej znajdziemy się wyszukiwarce Google pod danym hasłem np. “grafik szczecin”, tym więcej osób odnajdzie naszą witrynę i przejdzie na nią. Pewnego rodzaju strategią jest też budowanie własnej marki. Możemy w takiej opcji założyć witrynę, profile w social mediach, publikować artykuły sponsorowane czy reklamować się w Google i na Facebooku. Zwiększając swoją rozpoznawalność, będziemy przyciągali klientów z ofertami pracy do naszej osobistej marki. Ogłoszenia o wykonywaniu pracy warto dodawać też w social mediach, które są miejscem, gdzie przebywa wiele osób zlecających prace.
Personal Branding, czyli budowanie własnej marki
Ważnym elementem bycia freelancerem jest budowanie własnej marki, czyli personal branding. Na rynku istnieje i działa wiele podobnych osób. Aby się wyróżnić oraz nawiązywać długotrwałe relacje, musimy zwiększyć zasięg naszej marki rozpoznawalność oraz kreować pozytywny wizerunek.
Z pewnością musimy wykonywać naszą pracę nienagannie i najlepiej jak tylko potrafimy. Dzięki temu wiele osób będzie nas polecało, a klienci będą powracali do nas ze zleceniami. Aby budować swoją własną markę, możemy również zwiększać zakres usług oraz dokształcać się i nabywać nowe umiejętności. Dobrym posunięciem jest też oferowanie więcej niż inni np. poprzez oferowanie dodatkowych usług czy darmowych poradników itp.
Ważnym elementem personal brandingu jest też reklamowanie swoich usług. Możemy robić to na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest stworzenie w social mediach profili np. grafików czy copywriterów oraz prowadzenie ich. Osoby, które będą nas obserwowały, będą mogły przeczytać wartościowe wpisy czy polecić nasz profil. Wiele osób odnajdzie nas również w wyszukiwarce portalu społecznościowego, a rzetelnie prowadzony przez nas profil będzie sprawiał, że odbiorcy będą nas rozpoznawali.
Dobrym pomysłem jest założenie i prowadzenie bloga czy kanału. Stać się popularnymi możemy również publikując darmowe poradniki, czy wyróżniając się na rynku. Swoją markę możemy promować i budować też poprzez content marketing, czyli tworzenie wartościowych treści i upublicznienie ich w sieci wraz z naszym podpisem.