Pomysły czy projekty różnego typu to bardzo często wyzwania, którym chcemy podołać lub je zrealizować. Często nawet pomimo ciekawego pomysłu nie mamy jednak środków na ich realizację i często jest to główny powód porzucania ciekawych idei. Internet daje jednak wiele możliwości pozyskiwania funduszy na różne projekty i możemy robić to w prosty sposób. W tym tekście przedstawiamy kilka ciekawych sposobów na to, jak zabrać środki na projekt, który chcemy wykonać oraz podpowiadamy, która opcja będzie najlepsza w danej sytuacji.
Zrzutka
Pierwszym portalem, który powinniśmy odwiedzić, jeśli chcemy zbierać fundusze na jakikolwiek projekt, jest Zrzutka. To portal, który umożliwia tworzenie zbiórek na dowolny — zgodny z prawem cel. Ogólnie działanie portalu polega na tym, iż tworzymy daną zbiórkę oraz opisujemy ją. Osoby, które przeglądają portal, mogą “zrzucać się” na nasz projekt. Samą zbiórkę możemy również udostępniać social mediach czy w internecie, aby dowiedziało się o niej wiele osób. Zrzutka jest portalem, który pomagał już zrealizować wiele projektów. Nie jest również serwisem, który ma ograniczony np. profil zbierania pieniędzy. Nie wymaga też oferowania czegokolwiek w zamian, a samą zbiórkę traktuje jako niezobowiązujące przekazanie datków. Uruchomienie zbiórki jest proste i możliwe dla każdej prywatne osoby. Plusem jest to, że może działać ona niezależnie od innych sposobów zbierania pieniędzy i być dodatkowym źródłem.
Patronite
Drugim portalem internetowym, który również pomaga zbierać pieniądze na nasz projekt, jest Patronite. Ten portal działa już na nieco innej zasadzie. Oferuje on stworzenie projektu oraz cykliczne wspieranie go przez patronów. Patronite wymaga zatem, aby patroni co miesiąc przekazywali określone sumy na rozwój projektu i jego realizację. Taka opcja jest doskonałym rozwiązaniem, jeśli chcemy działać długofalowo z naszym projektem i potrzebujemy pieniędzy na jego bieżące utrzymanie.
Serwis Patronite umożliwia oferowanie nagród na każdym poziomie wsparcia i ustalanie progów kwot, które będą dawały określone bonusy. Nagrody za wpłacanie poszczególnych sum pieniędzy mogą być zarówno symboliczne jak np. lajk czy pocztówka z wakacji, jak i również mogą być konkretnym udziałem w zysku itp. Tylko od nas zależy jakie nagrody ustawimy oraz jak zmotywujemy użytkowników do wspierania naszego projektu.
Crowdfunding
Trzecim sposobem, który będzie najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem spośród trzech pierwszych, jest Crowdfunding. Jest to finansowanie społecznościowe. Polega ono na tworzeniu różnego rodzaju zbiórek na projekty i zbieraniu pieniędzy w zamian za pewnego rodzaju profity. Crowdfunding ma charakter nieco bardziej biznesowy i umożliwia stworzenie np. profesjonalnego biznesu, który będzie generował zyski. Przekonać użytkowników do swojego projektu możemy tworząc np. biznesplan, opis pomysłu czy oferując konkretne profity w zamian za wsparcie. W sieci istnieje wiele tego typu portali. Choć każdy z nich może różnić się typem działania, ogólnie zasada jest podobna. Aby otrzymać środki ze zbiórki crowdfundingowej, należy zebrać całość lub np. 80% w określonym czasie. Najbardziej znanym portalem tego typu jest np. Kickstarter, który ma na swoim koncie wiele udanych zbiórek pieniędzy.
Poszukaj inwestora
Jeśli szukamy środków na nasz projekt i jest to projekt o charakterze biznesowym, zdecydowanie w sieci warto poszukać inwestora. Internet to miejsce gdzie przybywają różne osoby — również te z zasobnymi portfelami działające w biznesie. Najczęściej spotkać takie osoby, możemy na forach biznesowych czy na odpowiednich grupach w social mediach. W takich miejscach możemy dodawać samodzielnie informacje, iż poszukujemy inwestora, opisując projekt lub wyszukiwać osoby, które z kolei chcą zainwestować w nowy biznes. Bardzo ważnym jest spotkanie się “na żywo”, poznanie danej osoby oraz uzgodnienie wszystkich szczegółów bezpośrednio — po poznaniu danej osoby. Zdecydowanie zwiększy to bezpieczeństwo całej operacji.
Social Media
Social Media to kolejne doskonałe miejsce do pozyskiwania funduszy na nasze projekty. Na portalach społecznościowych przebywa bardzo dużo aktywnych osób, które często angażują się w różnego rodzaju inicjatywy. Social media to bardzo zaangażowane i chętne do pomocy środowisko. O zbieraniu środków możemy poinformować naszych znajomych oraz poprosić o udostępnienie informacji. Post z prośbą o wsparcie możemy również opublikować na grupach tematycznych lub stworzyć wręcz profil projektu.
Na niektórych portalach społecznościowych możemy zorganizować zbiórkę pieniędzy, choć w niektórych krajach jak np. polska zbiórki mogą nie być możliwe do utworzenia. Swoją zbiórkę i projekt możemy również reklamować odpłatnie, wykupując reklamę np. w Facebook Ads, traktując wydatek jako inwestycje. Od technicznej strony możemy zorganizować zbiórkę np. na Zrzutce, a link do zbiórki udostępniać jedynie w social mediach, jeśli te bezpośrednio nie pozwalają na organizowanie tego typu zbiórek.czy pocztówka z wakacji, jak i również mogą być konkretnym udziałem w zysku itp. Tylko od nas zależy jakie nagrody ustawimy oraz jak zmotywujemy użytkowników do wspierania naszego projektu.