Marketing treści jest obecnie jednym z najlepszych sposobów przyciągania odbiorców do swojej marki oraz kreowania pozytywnego wizerunku. Regularnie jest on doceniany przez Google, które wyświetla witryny go zawierające na wysokich pozycjach, jak i przez odbiorców. Content marketing nie jest również trudną do wdrożenia strategią, o co obawia się wiele sob. W tym tekście przybliżamy zagadnienia content marketingu oraz podpowiadamy jak go przeprowadzić, aby zainteresować swoją marką internautów.
Czym jest Content Marketing?
Content marketing jest jedną z wielu strategii marketingowych. Opiera się ona o tworzenie oraz publikowanie wysokościowego contentu, oraz upublicznianie go. Treści takie mają za zadanie przyciągać do naszej marki potencjalnych klientów i odbiorców oraz pomagać nawiązywać długotrwałe relacje z nimi. Obecnie content marketing jest coraz popularniejszy, a dzieje się tak za sprawą rosnącej świadomości odbiorców w danej branży czy blokowaniu reklam graficznych przez coraz większą liczbę osób w sieci. Content marketing możliwy jest do wykonania w każdej branży, przez każdą markę o dowolnej wielkości oraz wykorzystuje kilkanaście podstawowych form treści (o nich poniżej). Sam marketing treści jest również bezpieczną i wysoko ocenianą strategią marketingową. Nie niesie ze sobą żadnego ryzyka oraz posiada wiele korzyści i plusów.
Funkcjonowanie content marketingu od praktycznej strony polega na umieszczaniu w sieci przydatnych materiałów tematycznych. Osoby, które poszukują informacji na dany temat, mają odnajdywać konkretne materiały oraz korzystając z nich poznawać naszą markę. Odbiorcy treści po poznaniu naszej marki mają również regularnie do niej powracać, jeśli zauważą, że publikujemy regularnie wartościowe i przydatne treści.
Dlaczego warto korzystać z content marketingu?
Na to pytanie istnieje przynajmniej kilka odpowiedzi. Pierwszą z nich jest możliwość pozyskiwania klientów dla naszej marki. Bardzo wiele osób w sieci wyszukuje przydatnych poradników czy treści związanych z daną kategorią. Jeśli im je dostarczymy, wiele osób pozostanie naszymi klientami. Sam proces content marketingu nie jest szczególnie wymagający. Możemy zrealizować go we własnym tempie, przy dowolnym budżecie oraz według własnego planu. Przez publikowanie przydatnych treści będziemy również budowali nasz pozytywny wizerunek oraz zaufanie. Jeśli będziemy publikowali wartościowy content, potencjalni klienci będą dużo bardziej skłonni, aby uznać nas za liderów branżowych i skorzystać z naszej usługi.
Kolejnym plusem content marketingu jest fakt, że wykorzystywać możemy go nawet jako osoby prywatne czy bez budżetu reklamowego. Same treści, jeśli posiadamy odpowiedni budżet, również możemy komfortowo zamawiać np. u copywriterów lub freelancerów. Całą kampanię content marketingową zamówić, możemy bez większego problemu w wielu agencjach interaktywnych czy marketingowych, które coraz częściej oferują właśnie taką usługę. Jedną z najważniejszych zalet content marketingu publikowanego na stronie www jest jego bardzo duży wpływ na pozycjonowanie witryny. Regularnie publikując duże ilości przydatnych treści, mamy szanse na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, gdyż content jest jedną z najważniejszych dla Gogole cech witryny.
Rodzaje contentu
Content marketing ma wiele form, które mają z kolei bardzo szerokie spektrum. Można podzielić je na materiały tradycyjne oraz materiały multimedialne. Do contentu pisanego zaliczyć możemy podstawowe teksty tematyczne, wpisy blogowe, artykuły sponsorowane, posty w social mediach, raporty, statystyki, tutoriale, poradniki czy wywiady i treści eksperckie. Są to najprostsze, ale dające bardzo wiele korzyści formy. Jest je stworzyć nieco prościej od contentu multimedialnego oraz łatwiej publikować.
Drugą grupą contentu są treści multimedialne. Zaliczyć do nich możemy filmiki, zdjęcia, zdjęcia 360 stopni, filmiki interaktywne, wirtualne spacery, podcasty czy webinaria. Formy te są bardziej zaawansowane niż sam tekst oraz budzą większe uznanie wśród odbiorców. Przy ich pomocy tak jak przy pomocy tekstu możemy skutecznie przekazywać wiedzę czy dane oraz robić to w atrakcyjny sposób.
Gdzie publikować treści?
Jeśli wiemy już jakie są główne formy powinniśmy zastanowić się również, gdzie możemy publikować przydatne treści. Możemy robić to w wielu miejscach. Z pewnością będzie to nasza witryna internetowa
Plusem tego rozwiązania jest praktycznie brak ograniczeń co do ilości czy tematyki publikowania contentu. Na stronie internetowej odbiorcy znajdujący content będą mogli od razu skorzystać z oferty naszej firmy. Kolejnym miejscem, gdzie możemy publikować treści, są Social Media. W zależności od formy możemy robić to np. na Facebooku, Instagramie czy Twitterze. Wbrew pozorom jest to dobre miejsce do publikowania treści. Wiele osób właśnie na portalach społecznościowych wyszukuje poszczególnych informacji czy firm i produktów. Social media dają też możliwość odszukania poszczególnych postów czy materiałów tematycznych. Content publikować możemy również na zewnętrznych portalach tematycznych jako artykuły sponsorowane.
Kilka porad na temat Content Marketingu
Jeśli będziemy chcieli wykorzystywać content marketing, warto kierować się też kilkoma ogólnymi zasadami. Pierwszą z nich jest publikowanie jedynie sprawdzonego oraz poprawnego contentu. Treści muszą być bezbłędne oraz stworzone w taki sposób, aby były przydatne i proste w przyswajaniu. Warto też jest wybierać tematyki, z których skorzysta jak najwięcej osób z grona naszych odbiorców oraz które będą ponadczasowe. Do content marketingu możemy również wykorzystać real-time marketing, czyli oprzeć nasz content na wydarzeniach aktualnych, choć nie będzie on aktualny przez bardzo długi czas. Content i miejsce publikacji warto dobierać do odpowiedniej grupy odbiorców. Jeśli są to młodzi ludzie, a my sprzedajemy bluzy, warto publikować obszerne serie zdjęć na Instagramie. Gdy zaś będziemy oferowali specjalistyczne systemy IT, możemy użyć jako formy contentu filmiku na Youtube lub Case Study