Artykuły sponsorowane to bardzo często pomijany z różnych względów sposób na promowanie się w sieci. Wiele osób uważa je za przeznaczone jedynie dla dużych marek na ogólnopolskich portalach, a inne osoby nie wiedzą do końca czym są takie wpisy i jak działają. W tym tekście przedstawimy wszystkie ważne informacje dotyczące artykułów sponsorowanych oraz podpowiadamy, dlaczego warto je stosować i jakie mają korzyści. W drugiej części tekstu pomagamy również napisać samodzielnie taki artykuł sponsorowany i podajemy wszystkie ważne elementy, jakie muszą znaleźć się w takim tekście.
Czym jest artykuł sponsorowany?
Artykuły sponsorowane to teksty, które publikuje się na danym portalu tematycznym lub informacyjnym. Zawierają one w sobie jednak subtelną reklamę naszej firmy. Mają one formę np. wspomnienia o naszej marce lub produkcie w kontekście tekstu. Aby opublikować taki tekst na znanym portalu, musimy zapłacić za tą usługę. Sam portal użycza nam jedynie miejsca na swojej stronie. Bardzo często może zaoferować nam stworzenie też samego artykułu, choć przeważnie jego wykonanie leży po naszej stronie. Artykuły sponsorowane są treściami merytorycznymi i ciekawymi dla odbiorcy. Ich celem jest zainteresowanie czytelnika tak bardzo, aby na końcu tekstu znajdując wzmiankę o naszej firmie, chciał przejść na naszą stronę internetową w poszukiwaniu kolejnych informacji o danym temacie. Reklama umieszczana w takich tekstach musi być jednak subtelna oraz nie może być nachalna.
Celem publikowania wpisów sponsorowanych jest dotarcie do grupy odbiorców zainteresowanych daną tematyką oraz promowanie się w jakościowy i pozytywy wizerunkowo sposób. Obecnie istnieje wiele serwisów i portali o różnej wielkości czy tematyce, które chętnie przyjmują zlecenia na publikowanie takich treści. Poprzez artykuły sponsorowane promować się może każda osoba niezależnie od tego, w jakiej branży działa i jakiej wielkości markę prowadzi. W ten sposób można również reklamować projekty niekomercyjne. Cena publikacji artykułu sponsorowanego zależy od tego, na jakim portalu jest on dodawany. Ceny wahają się od kilkunastu — kilkudziesięciu złotych nawet do kilku — kilkunastu tysięcy złotych.
Najniższe koszty publikacji znajdziemy na blogach czy małych serwisach tematycznych. Ceny kilkuset złotych będą obowiązywały przeważnie na portalach lokalnych i rozpoznawalnych. Kwoty liczone w tysiącach za publikację to portale ogólnopolskie. Artykuły sponsorowane możemy również zamówić w agencji marketingowej lub u copywritera, jeśli nie czujemy się na siłach, aby stworzyć go samodzielnie (jak to zrobić opisujemy w drugiej części tekstu). Cena za napisanie tekstu może wahać się od ok. 10 złotych do kilkudziesięciu złotych za tysiąc znaków, a finalna cena tekstu będzie zależała od jego długości.
Dlaczego warto stosować artykuły sponsorowane?
Artykuły sponsorowane mają bardzo wiele różnego rodzaju korzyści i warto korzystać z nich przy promocji naszej marki. Pierwszym plusem jest właśnie pozytywne odbieranie naszej firmy czy produktu, który promujemy. Obecnie wiele osób wyczulonych jest na nachalne reklamowanie usług. Subtelna reklama widziana w ciekawym artykule sprawi, że odbiorcy będą zaciekawieni naszą firmą i sprawdzą naszą witrynę — odbierając markę pozytywnie.
Ciekawy wpis na portalu tematycznym to też tworzenie profesjonalnego wizerunku i pozytywne skojarzenia naszej marki — z zaufanego portalu. Samo stworzenie lub zlecenie napisania artykułu i jego publikacja są wbrew pozorom proste. Kolejnym powodem, dla którego warto skorzystać z takiej formy reklamy, jest targetowanie promocji. Samodzielnie określamy portal, na którym chcemy się promować i dzięki temu możemy docierać do konkretnej grupy osób, które są już zainteresowane daną tematyką. Reklama w takim gronie będzie dużo bardziej skuteczna niż w gronie osób przypadkowych, z których większość z pewnością nie skorzysta z naszej oferty. Dzięki targetowaniu efektywnie wydajemy też nasz budżet reklamowy, gdyż każda wydana złotówka to realna i duża szansa na przyciągnięcie nowego klienta na do naszej marki
Jak stworzyć taki artykuł?
Tworzenie artykułu sponsorowanego powinniśmy rozpocząć od wybrania odpowiedniego tematu. Powinien być ponadczasowy oraz uniwersalny. Dzięki temu zachowa dłużej swoją istotę i przesłanie oraz będzie trafiał do większej ilości osób. Ciekawym wyborem są tematy poradnikowe, które będą dostarczały czytelnikom konkretnych profitów. Gdy wybierzemy już konkretne tematy z danej dziedziny, możemy przystąpić do pisania tekstu. Warto, aby był on nieco dłuższy niż przeciętny post na FB i było porównywalny formą do innych artykułów na danym portalu.
Dzięki temu nie będzie on odstawał pod tym względem od innych treści. Sam tekst powinien być napisany prostym i zrozumiałym językiem. Powinniśmy zadbać o to, aby nie miał żadnych błędów, a informacje w nim zawarte były sprawdzone i wiarygodne. Bardzo ważnym elementem jest odpowiednie sformatowanie tekstu. Jeśli będzie podzielony on na akapity, sekcje i będzie posiadał np. pogrubione najważniejsze informacje, będzie czytało się go po prostu łatwiej. Artykuł taki wedle możliwości może posiadać również ciekawe grafiki czy pomocne infografiki, dzięki którym będzie jeszcze bardziej profesjonalny i przydatny dla czytelników.
Najważniejszym elementem artykułu sponsorowanego jest reklama naszej marki, która ma zostać w nim zawarta. Reklama taka nie może być jednak otwartą promocją znaną np. z tv czy banerów reklamowych, gdyż czytelnicy mogą poczuć się oszukiwani i zwabieni do danego momentu tekstu. Sama reklama powinna zajmować jedynie kilka procent tekstu. Należy umieścić ją pod koniec artykułu wraz z linkiem do naszej witryny lub nazwą firmy. Reklama może mieć formę wzmianki o tym, iż dana firma oferuje podobne rozwiązania czy produkty lub jest ciekawą alternatywą. Nigdy nie powinniśmy zachęcać otwarcie czytelników do przejścia na naszą witrynę, a jedynie dać im możliwość i zachęcić ich do tego. Nie możemy również naginać pewnych faktów lub obiecywać rzeczy niezgodnych z prawdą, które zastaną czytelnicy pod danym linkiem. Z pewnością reklama przyniesie wtedy odwrotny.