Influencer marketing jest jednym z ciekawych sposobów na promowanie się w sieci. Zamiast samodzielnego docierania do odbiorców i zachęcania ich do skorzystania z naszych usług, możemy zlecić to zadanie osobie znanej, aby poleciła nas i naszą markę swoim fanom oraz odbiorcom. Influencer marketing ma również wiele plusów oraz możemy przeprowadzić go wbrew pozorom bardzo łatwo. W dalszej części tekstu przedstawiamy wszystkie najważniejsze kwestie związane z promowaniem się poprzez influencera i podpowiadamy jak rozpocząć taką reklamę.
Czym jest właściwe influencer marketing?
Influencer marketing to jedna z najszybciej rozwijających się strategii marketingowych. Polega ona na promowaniu się lub produktu przez influencerów (kim oni tak właściwie są — poniżej). Influencerzy to osoby znane, rozpoznawalne i mające wielu odbiorców w sieci. Promowanie się dzięki tej strategii polega na wykupieniu reklamy wśród influencerów, którzy w zamian za wynagrodzenie będą polecali nasze produkty swoim odbiorcom/fanom. Influencer marketing stosować możemy w wielu kategoriach i niezależnie od tego, jak dużą markę prowadzimy. Obecnie z tego rodzaju promocji korzystają zarówno globalne marki, duże firmy czy osoby wprowadzające swoje produkty na rynek. Promowanie się poprzez influencera może mieć również różne formy. Reklama taka może być otwarta i zaznaczona w materiale lub wręcz przeciwnie, być ukryta i stylizowana na naturalne wykorzystywanie danego produktu w materiale infeucera.
Celem influencer marketingu jest dotarcie do grona osób zainteresowanych daną tematyką, poprzez upublicznienie reklamy przez osobę znaną — lidera branżowego, którego obserwuje wiele osób. Co ciekawe – cena takiej promocji może sięgać nawet milionów dolarów, jeśli produkt ma promować gwiazda show-biznesu. Trend ten, choć jest obecny na rynku już od wielu lat np. na Zachodzie lub w USA, w Polsce również rozwija się bardzo szybko. Możemy promocje tego typu przeprowadzać samodzielnie lub skorzystać z ofert agencji marketingowych, które oferują ją coraz częściej. Z influencer marketingu korzystać możemy na takich platformach jak YouTube, Facebook, Instagram, Twitter i innych mniej popularnych. Cena promocji zależy od wielu czynników. Ogólnie im bardziej znany influencer oraz im trudniejszy materiał promocyjny do przygotowania, tym wyższa cena takiej usługi.
Kim są influencerzy?
Infuecerzy to osoby, które posiadają swych odbiorców oraz fanów i które są znane w danej kategorii. Najczęściej prowadzą one swoje blogi, profile w mediach społecznościowych czy kanały. Osoby te w zamian za wynagrodzenie, promują konkretne usługi czy produkty i polecają je swoim fanom. Influencerami mogą być osoby o różnym stopniu rozpoznawalności. Nie muszą być to jedynie gwiazdy czy najbardziej rozpoznawalni w sieci, ale też i osoby z kilkutysięczną widownią. Influencerzy bardzo często traktują
prowadzenie swoich profili w sieci na równych prawach jako główne zajęcie i utrzymują się z niego. Poświęcają zatem czas zawodowy właśnie na promowanie i prowadzenie danego kanału oraz zwiększenie rozpoznawalności swojej osoby. Nie każda osoba działająca w sieci jest influencerem, a tak nazwać można jedynie osoby, które wykorzystują swoją popularność do zarabiania na płatnym polecaniu produktów i usług.
Jakie korzyści daje reklamowanie się poprzez influencer marketing?
Influencer marketing posiada wiele korzyści, z których możemy czerpać, prowadząc swoją markę. Pierwszym plusem jest fakt, że możemy wykorzystać go niezależnie od tego, jaką markę prowadzimy. Możemy być zarówno dużą firmą, jak i osobą prywatną, która chce dopiero zaistnieć na rynku. Możemy również promować produkty ściśle biznesowo, jak i promować np. swoją osobę czy projekty niekomercyjne. Drugim bardzo ważnym plusem Influencer Marketingu jest możliwość docierania bezpośrednio do grona osób zainteresowanych daną tematyką. Jest to idealne targetowanie reklamy, gdyż samodzielnie możemy świadomie określić, w jakiej grupie osób zostanie wyświetlona nasza reklama. Dzięki temu skuteczność reklamy jest bardzo wysoka, a my efektywnie wykorzystujemy nasz budżet reklamowy, płacąc jedynie za promocję wśród osób, które realnie i z dużym prawdopodobieństwem mogą z niej skorzystać.
Kolejną korzyścią influencer marketingu jest jego elastyczność. W taki sposób możemy reklamować się zarówno jeśli posiadamy duży, jak i skromny budżet reklamowy. Możemy promować też różne produkty, a do wyboru mamy różnych influencerów czy różne platformy społecznościowe. Influencer Marketing wpływa na wiarygodność oraz pozytywny odbiór naszej marki. Jako że reklama jest tworzona i publikowana przez osoby znane i lubiane w danej branży, nasza firma również jest postrzegana w taki sposób. Z pewnością jest dużo pozytywniejsza niż nachalne reklamy czy reklamy, które atakują odbiorców i nagabują ich do skorzystania z usług. Dzięki poleceniu naszego produktu przez idola wielu osób, również możemy liczyć na przejęcie odrobiny takiego wizerunku.
Jak rozpocząć promowanie się poprzez Influencer Marketing?
Jeśli zdecydowaliśmy się rozpocząć promowanie produktów oraz usług poprzez Influencer Marketing, mamy kilka możliwości, aby wdrożyć taką promocję. Pierwszym z nich jest skorzystanie z usług agencji interaktywnych oraz marketingowych. Jeśli nie mamy czasu, mamy pewien budżet na ten cel oraz chcemy, aby promocja była przeprowadzona profesjonalnie, najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie wykonania takiej usługi agencji. Agencja zajmie się wyszukaniem odpowiedniego influencera oraz zleceniem i dopilnowaniem promocji w zamian za opłatę np. prowizyjną.
Drugim sposobem jest samodzielne wyszukiwanie influencerów. Możemy zrobić to, przeglądając poszczególne wątki w sieci, fora, czy grupy na Facebooku. Jeśli zależy nam na danej kategorii i na danym rynku, możemy również samodzielnie wysyłać zapytania do osób prowadzących dane kanały w sieci. W tej opcji będziemy samodzielnie uzgadniać warunki współpracy. Ostatnim i najpopularniejszych rozwiązaniem jest wybierane ofert influencerów na specjalnych portalach ze zleceniami. Są one serwisami, które łączą z jednej strony influencerów, a z drugiej strony reklamodawców. Ci drudzy mogą przeglądać gotowe oferty influencerów i wybierać te, które im odpowiadają. Na serwisach tego typu można filtrować oferty pod względem ilości odbiorców, ceny czy platformy, na jakiej działa influencer. Po znalezieniu odpowiednich ofert wystarczy skontaktować się z takimi osobami oraz wykupić usługę.