Porady biznesowe

porady-biznesowe

Definicja współczesnego przedsiębiorcy

Na własny biznes najczęściej decydują się osoby młode, do 29. roku życia, które posiadają większość skłonność do ryzyka, nie mają zobowiązań w postaci rodziny ani kredytów; są odważne, ambitne i przedsiębiorcze. Koniec definicji. Nieważne ile masz lat, czy pracowałeś wcześniej w korporacji, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę w „wielkim świecie biznesu” – jeżeli masz to „coś”, czyli pomysł na siebie i swój biznes, możesz osiągnąć sukces.

Jak zdeklasować konkurencję?

Nie bój się wyzwań. Słuchaj własnej intuicji i bądź innowacyjny. Nie osiągniesz sukcesu, jeżeli choćby nie postarasz się wprowadzić na rynek produktu przełomowego, zmieniającego oblicze branży. Jedynie odważne, strategiczne posunięcia czynią konkurencję nieistotną. 

Ludzie

Pamiętaj, że najważniejsi są ludzie. Jeżeli nie będziesz szanował, wspierał i motywował pracowników, sam nie zyskasz szacunku. Dobry Doskonały menadżer nie tylko wymaga od swoich podwładnych efektywnej pracy – on pokazuje, że ta praca naprawdę przynosi efekty; docenia ich działania, inspiruje i mobilizuje do kreatywnego myślenia.

Wizja

Seattle. Rynek Pike Place. Wokół stoiska rybnego gromadzą się tłumy klientów podziwiających niezwykły spektakl. Dwaj sprzedawcy – uśmiechnięci, pełni pasji, emanujący pozytywną energią – rzucają sobie ogromne łososie i filetują je na oczach klientów. Mają dużo pracy, ale nie narzekają – w końcu interes kwitnie i przynosi olbrzymie zyski. Ba! Zyski daleko większe niż u kolegów po fachu, bo o kramiku słyszeli już nie tylko ludzie z ich miasta, ale i całego kraju!

pike place fish2A teraz cofnijmy się kilka lat w przeszłość do czasów, gdy stragan nie przynosił zbyt wielkich zysków, a sprzedawcy ledwo wiązali koniec z końcem. Czy byłbyś w stanie zmienić taką firmę w modelową organizację, która stałaby się wzorem dla korporacji z całego świata? Czy potrafiłbyś przyciągnąć do swojego stoiska reporterów, nie wydając ani grosza na reklamę?

A czy kiedy byś już to wszystko osiągnął, napisałbyś książkę, w której przedstawiasz historię swojego sukcesu?

John Yokoyama, właściciel stoiska rybnego, nie tylko stworzył przynoszącą zyski organizację, ale stał się wzorem dla takich korporacji jak  Shell Oil Company czy Cattlemen’s Steakhouse. Aby wyprowadzić swój interes w „świat”, podjął kilka radykalnych decyzji – zmienił nazwę stoiska na World Famous Pike Place Fish, stworzył własny model pracy oparty na rzucaniu a nie podawaniu ryb, a przede wszystkim zadbał o kulturę organizacji pracy.

Angażowanie pracowników w życie firmy, utrzymywanie pozytywnych kontaktów ze sprzedawcami i stworzenie niezwykłej atmosfery pracy opartej na wzajemnym zrozumieniu i szukaniu nowych inspiracji sprawiło, że stoisko Yokoyamy stało się współczesnym symbolem kreatywnego małego biznesu.

Marka

Oglądając reklamy znanych marek kosmetycznych, możemy dostrzec pewien schemat. Na pierwszym planie zawsze pojawia się piękna, zadbana kobieta, namawiająca do zakupu kolejnych produktów mających poprawić defekty urody. Wydawać by się mogło, że wszyscy producenci kosmetyków w podobny sposób przekonują do zakupu swoich akcesoriów. Aby zaistnieć na tym hermetycznym segmencie rynku, nie wystarczy produkować dobre kosmetyki – trzeba mieć pomysł na siebie i własną wizję marki.

Dokładnie tak jak Anita Roddick – założycielka i żywy symbol sklepu Body Shop. Jej działalność stała się symbolem naturalistycznych poglądów oraz sprzeciwu wobec osiągnięcia jak największego zysku. Ideą sklepu nie jest wyłącznie sprzedaż kosmetyków, ale także przekonań i wartości założycielki. W wywiadach Roddick często powtarza, że klient nie jest jedynie konsumentem, nabywcą towaru, lecz kimś kto przez akt zakupu dokonuje swoistego aktu politycznego, wyrażając istotne dla siebie przekonania i wartości.

storytelling body shop

Przez dodawanie ukrytych znaczeń i personalizację produktu firma zyskała uznanie w oczach kobiet z całego świata. Paradoksalnie, walka z branżą kosmetyczną, którą skądinąd Body Shop również reprezentuje, przyczyniła się do zbudowania silnej, światowej marki.

To kolejny dowód na to, że aby zbudować firmę i ugruntować jej pozycję na rynku nie wystarczy dysponować solidnym kapitałem. Klienci są coraz bardziej wymagający i nie zadowolą się produktami „poprawnymi”. Za produktem i usługą powinna stać historia, idea i niebanalna symbolika. Tworzenie własnego biznesu wymaga kreatywnego myślenia i wizjonerstwa. Głównym celem każdego przedsiębiorcy jest zaspokojenie potrzeb Klientów w sposób niepowtarzalny – tak jak mieliśmy okazać przekonać się na przykładzie Yokoyama czy Roddick.

Rozwijam się, czyli wygrywam

Założyłem firmę. I co dalej? Czas jest najlepszym weryfikatorem. Po kilkunastu miesiącach okaże się, czy będziesz dryfować, utoniesz, czy może nabierzesz wiatru w żagle. Jedno jest pewne – jeżeli przegapisz moment zmian reguł gry w swojej branży, możesz być pewny, że ktoś inny przejmie stery, a ty zostaniesz w miejscu. Przechodzenie przez kolejne etapy rozwoju i stałe przygotowywanie firmy na zaplanowany wzrost to najważniejsze zadanie stojące przed przedsiębiorcą…

Proces rozwoju biznesu

… ale do wszystkiego trzeba pieniędzy. Pieniędzy i sprawdzonego procesu rozwoju biznesu, który pozwoli zmienić niewielkie przedsiębiorstwo w efektywną organizację. Bez wdrożenia takiego procesu możesz mieć realne obawy, czy zainwestowane przez ciebie pieniądze będą wydawane w sposób przemyślany i gwarantujący rzeczywisty wzrost dochodów i umacnianie pozycji rynkowej.

„Sekretem biznesu jest wiedzieć to, czego nie wiedzą inni.”

Jeżeli chcesz poznać tajemnice biznesu, spróbuj otworzyć się na nowe możliwości i uwolnić twórcze myślenie.

Kontakt:

error: Content is protected !!