Sok na kółkach – Świeży pomysł na biznes

pomysł na biznes - sok
Ocena czytelników
[Liczba głosów: 6 Średnia ocena: 3.8]

tajemnice biznesu

  • Jak osiągnąć przewagę konkurencyjną we własnym projekcie
  • Jaką strategię sprzedaży wybrać?
  • Jak wykonać prostą analizę konkurencji?

 

Jak myślicie, ile trzeba wycisnąć mandarynek, żeby stworzyć dobrze prosperujący biznes?

Mimo, że soki pochodzące prosto z wyciskarki są świeże – nazywane NFC (Not from concentrate – nie z koncentratu) to sam pomysł na biznes już nie do końca. Przecież latem w parkach można spotkać wielu śmiałków sprzedających kawę na kółkach – w specjalnie dostosowanych w tym celu rowerach lub skuterach

i muszę przyznać, że niektóre pojazdy prezentują się fantastycznie! 

Tutaj przykład takiego cacka zwanego Piaggio:

piaggio - sok

Mówi się, że żyjemy w czasach, w których żeby osiągnąć sukces, trzeba być albo „dużym” albo „szybkim” graczem. Taką tezę postawili sobie Jason Jennings i  Laurence Haughton , autorzy książki pt. „To nie duzi zjadają małych tylko szybcy opieszałych”

  • Duży gracz, jak można się domyślić, dysponuje znaczącymi aktywami trwałymi. Poprzez automatyzację procesów w swoich fabrykach, duży gracz może dyktować niskie ceny. Jednak takie rozwiązania niosą ze sobą również pewne ryzyko (zwane operacyjnym) wynikające z wysokich kosztów stałych. W przypadku odwrócenia trendu i spadku sprzedaży, duże przedsiębiorstwo może szybko wpaść w poważne tarapaty.
  • Za to mniejsi gracze typu start’up, szybciej dostosowują się do zmian rynkowych. Są to przeważnie firmy, które ulegają trendom lub same je tworzą. Jednak żeby wydostać się z czerwonego (krawego) od konkurencji oceanu i przejść do niebieskiego (nisza rynkowa wolna od konkurencji) – potrzebna jest rewolucja w postaci nowego produktu lub usługi.

W tym miejscu doskonale plasuje się „Coffee & Orange” gdyż o jej przewadze konkurencyjnej świadczy charakterystyczny dla małych firm, model sprzedaży, polegający na wychodzeniu do Klienta raczej niż na tzw. „pająka”. Rozłożenie sieci i czekanie aż Klient sam do niej wpadnie jest sprzeczne z filozofią mobilności Coffee & Orange. Barierą mogą okazać się jednak wysokie ceny oferowanych produktów.

Wniosek? Bądź szybki i blisko Klienta – to mój model biznesowy

Pomysł na biznes

Większość osób powie, że nie lubi jak się im coś sprzedaje.

Za to wszyscy lubimy kupować, zwłaszcza jeżeli towar pochodzi z „dezajnerskiego”
(ładnie zaprojektowanego) pojazdu, a do tego produkt pachnie świeżością. 

Aromatyczna kawa dla rodzica i mandarynkowy sok dla dziecka podczas spaceru w parku? Czemu nie!

Pomysł na biznes wpadł mi do głowy podczas robienia zakupów w Biedronce. Moją uwagę przykuła samoobsługowa wyciskarka do soków. O taka:

pomysł na biznes - sok

Maszyna wytworzyła na moich oczach przepyszny sok mandarynkowy. Bez glutenu, barwników i innych świństw, których tak się boimy. Pomijam fakt, że owoce najprawdopodobniej nie były myte i te wszystkie pestycydy przedostały się wraz z sokiem do buteleczki 🙂

Jednak 100% EKO! a dziś słowo EKO jest bardzo modne, co potwierdza wyszukiwarka Google (wpisując słowo EKO uzyskujemy 74 000 000 wyników, co przebić może jedynie słowo seks) 

A gdyby połączyć sprzedaż na kółkach, kawę i świeżo wyciskane soki? – czy to dobry pomysł na biznes?

Problem z wyborem lokalizacji? Nie dla mobilnej sprzedaży

Adam Ringer – Król kawoszy i założyciel Green Caffe Nero w wywiadzie dla www.inpoland.pl sygnalizuje, że zasięg kawiarni wynosi tylko 250 metrów.

Jakie ma to znaczenie dla naszego pomysłu? Właściwie to niewielkie, ponieważ dysponując flotą lekkich, trójkołowych Piaggio, sprzedaż może odbywać się praktycznie w każdym miejscu.

Poniżej przykład położenia Piaggio w Parku Mokotowskim w Warszawie. Warto zwrócić uwagę na fakt braku konkurencji w promieniu 300m. W przestrzeni miejskiej taki stan po prostu nie występuje o czym świadczą czerwone kropki poza kołem – ich gęstość występowania jest zdecydowanie większa.

coffe & orange lokalziacja

Analiza konkurencji

Cena [zł]

analiza konkruencji-cena

Z tabeli wynika, że niekwestionowanym liderem wysokich cen jest Starbucks

Dostępność / Liczba lokali w Warszawie

  • Starbucks – 14
  • Green Caffe Nero – 30
  • Costa Coffee – 52
  • Coffee & Orange – 7 Piaggio na start

 Atuty oferty produktowej

  • Starbucks – możliwość wyboru pomiędzy klasyczną mieszanką, a innymi kawami. Jednak wg. opinii zebranych w Internecie smak kawy jest zbyt „płaski”
  • Green Caffe Nero – podwójne espresso w kawach mlecznych jako standard
  • Costa Coffee – kawa wysokiej jakości
  • Coffee & Orange – świeżo wyciskany sok z pomarańczy jako dopełnienie oferty

Wizerunek marki na podstawie tripadvisor.com

wizerunek marki

Programy lojalnościowe

Costa Coffee – Wymogiem uczestnictwa w programie jest przynależność do „Coffee Club”. Kolejnym krokiem jest pobranie karty, na którą będą naliczane punkty przy każdorazowej transakcji. Każda wydana złotówka to 5 punktów, a 1 punkt to 1 grosz. Innymi słowy: wydając 10 zł można otrzymać 50 groszy. Żeby otrzymać małe cappuccino „za darmo”, należy uzbierać 990 punktów, co przekłada się na wydane wcześniej 198,00 zł. Dość sporo. W tym momencie to jeden z droższych rogramów dla Klienta spośród konkurencji

Program Green Caffe Nero jest zdecydowanie prostszy.

Oferuje on swoim Klientom tradycyjne zbieranie stempelków na tekturowej karcie. Wystarczy uzbierać 9 stempelków, aby otrzymać kawę gratis. Stempelki otrzymuje się za kupno kawy lub herbaty. Żeby otrzymać małe cappuccino gratis, wystarczy kupić łącznie 9 esspreso (to najtańszy napój w lokalu) za 63 zł.

Starbucks, w ramach programu „My Starbucks Reward”, wprowadził karty prepaid. Taką kartę można doładować środkami pieniężnymi w dowolnej kawiarni Starbucks. Następnie uczestnik programu, płacąc za jej pomocą, otrzymuje gwiazdki. Jeden produkt to jedna gwiazdka, niezależnie czy jest to kawa czy kanapka. W wziązku z tym, wystarczy zakupić 12 espresso (83,40 zł), aby otrzymać małą kawę (rozmiar „tall”) gratis.

Warto dodać, że kawę dostaje się również za założeniu karty, a w dniu urodzin Klienta, Starbucks wręcza „małą niespodziankę”.

Ile trzeba wydać kasy aby otrzymać kawę gratis?

  • Starbucks 83,40 zł
  • Green Coffee Nero 63 zł
  • Costa Caffe 198 zł


Kluczowe czynniki sukcesu

W biznesie, większe znaczenie odgrywa polityka cenowa, niż program lojalnościowy. W związku z tym, do każdego czynnika przyporządkowałem odpowiednią wagę.

KCS

Biorąc pod uwagę jedynie wyznaczone parametry, dobrymi wynikami może poszczycić się Costa Coffee (4,1 pkt) oraz Green Caffee Nero (4,0 pkt) uzyskując niemal taką samą ilość punktów. Niestety Starbucks (2,8 pkt) odstaje od czołówki.

Podsumowanie – Analiza SWOT Coffee & Orange

Mocne

  • Firma prowadzona przez wykwalifikowanego Menadżera.
  • Mobilność – możliwość zmiany lokalizacji o dowolnym czasie np. w przypadku braku Klientów
  • Brak kosztów stałych w postaci czynszu i utrzymania lokali
  • Ograniczona konkurencja – zajmowanie strategicznych pozycji w parkach miejskich
  • Korzystanie z wiedzy i doświadczenia firmy DeliCoffee z branży vendingowej
  • Niższe ceny asortymentu (ceny wyjściowe) w porównaniu z konkurencją
  • Budowanie wizerunku marki: nowoczesnej, młodej, energicznej i świeżej. Dzięki ładnie zaprojektowanym pojazdom Piaggio, marka szybko zapada w pamięć
  • Dopasowana i zawsze świeża oferta produktowa.
  • Elastyczność cenowa – możliwość szybkich zmian cen asortymenu. Analiza wpływu ceny na sprzedaż
  • Inwestycje rzeczowe ukierounkowane na ekologię
  • Wyraźny profil działalności o przejrzystej i upruszczonej strukturze organizacyjnej

Słabe

  • Znaczne wahania sezonowe (uzależnienie od pogody)
  • Konieczność zamrożenia działalności zimą
  • Wysokie koszty dostosowania do sprzedaży pojazdów Piaggio
  • Uzależnienie od pozwoleń na sprzedaż w parkach miejskich

Szanse

  • Atrakcyjna oferta produktowa: Kawa dla rodzica i sok pomarańczowy dla dziecka stanowią doskonałe połączenie
  • Grywalizacja – program lojalnościowy. 10 kawa gratis.
  • Możliwość uczestniczenia na różnych eventach np. sportowych
  • Możliwość dalekiej relokacji np. nad morze
  • Rosnący rynek soków NFC
  • Rosnąca świadomość zdrowego odżywiania
  • Brak wymogu posiadania prawa jazdy do kierowania Piaggio (do 50cm3)
  • Taniejące paliwo

Zagrożenia

  • Ryzyko zbyt wysokich cen produktów
  • Wysokie koszty zakupu pojazdów Piaggio oraz ich serwisu
  • Trudność w znalezieniu odpowednich pracowników
  • Stale rosnąca konkurencja – kawiarnie sieciowe Starbucks, Green Cafe Nero, McCafe
  • Możliwość spowodowania kolizji w ruchu drogowym
  • Znaczne wahania sezonowe (uzależnienie od pogody)

Czy wg Was sok jest wart wyciśnięcia? 



Spodobał Ci się artykuł? Jeśli tak, to zapisz się aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach na temat biznesu. Zero spamu!

Polityka Prywatności
Dziękuję tajemnice biznesu

5 komentarzyZostaw komentarz

  • Pomysl wydaje sie ciekawy, ale koszty przerobienia takich pojazdów moga byc za wysokie. Do tego dochodzi przerwa w działalnosci spowodowana zima. Moze sie nie oplacic 😛

  • Pomysł fajny , ale koszty trzeba dobrze przeanalizowac! Ja osobiscie chętnie bym takie soki piła podczas spacerów, jednak często zniechęca mnie dosc wysoka cena w takich miejscach… Wtedy wracam do domu i uruchamiam swoja wyciskarkę 😉

  • Zrobienie takiego małego biznesu z sokami ale z wszystkich owoców i niektórych warzyw to moje marzenie, niekoniecznie z kawą polaczone. Na razie pracuję w Anglii żeby zarobić na start. Dziękuje za artykuł 😉

Odpowiedz

Twój adres E-mail nie zostanie opublikowany

error: Content is protected !!