Otwieram szkołe Kitesurfingu (cz. I) – opis działalności

przystanek_chałupy
Ocena czytelników
[Liczba głosów: 2 Średnia ocena: 3]

Zdjęcie przedstawia graffiti znajdujące się na stacji PKP – Chałupy

tajemnice biznesu

  • Otoczenie rynkowe szkoły kitesurfingowej
  • Standaryzacja IKO – wyższa jakość produktu czy zwykle nabijanie kobzy ?
  • Jak ustalić odpowiednią cenę?

Słowem wstępu

Pomysł na szkołę Kitesurfingu nie wpadł mi do głowy przypadkiem. Poniższa analiza to wynik dwumiesięcznej, ciężkiej pracy na Płw. Helskim jako „biurwa”, tzn. najzwyklejsza w życiu papierkowa robota za biurkiem , ale za to przeplatana prażącym słońcem i nauką tego fantastycznego sportu jakim jest właśnie Kitesurfing.

W tym czasie udało mi się zgłębić (nie mylić z gnębić) otoczenie rynkowe, konkurencję, mocne i słabe strony szkoły, najczęstsze bolączki oraz poznać naprawdę ciekawych ludzi. To wszystko ma swoje odzwierciedlenie w liczbach, aczkolwiek proszę je traktować jako orientacyjne wielkości. W rzeczywistości mogą się one znacznie różnić. 

Clou programu znajdziesz w Cz. II – ocenie opłacalności biznesu

Za co można pokochać Kitesurfing? Dla mnie Kitesurfing oznacza wolność!

kitesurfing_przestrzeń

Tak wyglądają pierwsze zajęcia, tzw. lekcja demo na latawcu treningowym. Co ciekawe można ją przeprowadzić nawet przy słabym wietrze

Otoczenie rynkowe

Nie jest tajemnicą poliszynela, że rynek nauki kitesurfingu w Polsce jest dosyć ciasny. Dosłownie! Wystarczy wpisać w google „szkoła kite”. 

Na małej przestrzeni występuje wiele silnych i rozwiniętych szkół takich jak np.: Wake.pl, Surfpoint, Kite.pl, Easy Surf. Dzieje się tak, ze względu odpowiednie warunki (głębokość do pasa w Zatoce, brak naturalnych barier dla wiatru, największe skupienie pięknych kobiet w bikini na m2), które występują tylko tam.

Czy starczy miejsca do oddychania dla nowej szkoły na Płw Helskim? – nie wiem 🙂

konkurencja kitesurfing

Co sprzedajemy?

Działalność operacyjna szkoły kitesurfingu trwa od 01.06 do 31.08 i opiera się w głównej mierze na sprzedaży:

  • Kursów kitesurfingowych – idealne warunki dla początkujących następują przy wietrze o sile 10 węzłów, a powyżej 14, zaczyna się prawdziwa zabawa. Niestety z tym wiatrem bywa różnie. Będąc na Helu pamiętam okres 2 tyg. flauty 🙁
  • Kursów windsurfingowych – Windsurfing przeważa Kite pod pewnymi względami. Przede wszystkim nie ma przeszkód, żeby uczyć nawet przy bardzo słabym wietrze oraz co ciekawe, jeden instruktor może jednocześnie uczyć nawet 5 – 7 osób (co ma niebagatelny wpływ na wynik przy kursach grupowych). Niestety dobry sprzęt jest dosyć kosztowny.
  • Obozów sportowych dla dzieci (od 10 – 18 roku życia) – Marża tej działalności jest niesamowicie nieprzyzwoita. Wynosi ponad 300%! bez względu na to czy wieje, czy nie. Obozy sportowe to klucz do dywersyfikacji źródeł przychodu dla szkoły kitesurfingowej. Więcej na temat marży w kolejnym artykule.

Nauka wg IKO

IKO to swoiste prawo jazdy dla kitesurfingu. Czy potrzebne? oczywiście, że nie i znam wielu świetnych Kitesurferów, którzy licencji IKO nie widzieli na własne oczy.

Aczkolwiek IKO to również nauka według ściśle określonych, międzynarodowych standardów mających na celu polepszenia jakości nauczania.

Pomimo, że jestem orędownikiem jakości i uważam, że standaryzacja jest ok, to tutaj mam pewne wątpliwości czy to nie jest przypadkiem tylko nabijanie kobzy agencji certyfikacyjnej.

Finalnie kupując kurs np. IKO II, Klient ma poczucie, że nabywa konkretny wachlarz umiejętności:

IKO I - poziom podstawowy
  • przepinanie latawca (leżącego na wodzie i w zenicie)
  • sterowanie latawcem w oknie wiatrowym
  • użycie systemów bezpieczeństwa i ponowne złożenie systemów na wodzie
  • lądowanie i start latawca z asystentem na płytkiej wodzie
IKO II - poziom średnio-zaawansowany
  • body drag za latawcem z wiatrem
  • ostrzenie body dragiem na lewy i prawy hals
  • dopłynięcie body dragiem w miejsce startu (po deskę)
  • zatrzymanie i hamowanie na desce
  • płynięcie na lewym i prawym halsie
IKO III - poziom zaawansowany
  • doskonalenie jazdy na oba halsy
  • jazda ostro pod wiatry lewy i prawy hals
  • zwroty na prawym i lewym halsie bez zatrzymania
  • przejście switch oraz zwrot
  • prosty skok z zachowaniem bezpieczeństwa

Analiza cen konkurencji

Jest wiele sposobów na ustalenie cen swoich produktów. Generalnie należy pamiętać, że zmiana ceny jest bardziej dotkliwa dla Twojego biznesu niż zmiana ilości sprzedaży o ten sam procent. Dlatego trzeba bardzo uważać z rabatami. Więcej na ten tematu tutaj Jak zdobyć niewłaściwych Klientów.

Jaka więc powinna być cena?

Finalnie powinna się mieścić w widełkach jakie ustala rynek (w tym przypadku 1h kursu między 140 a 160 zł). Jeżeli cena będzie zbyt wysoka to Klient ucieknie do konkurencji, a jeżeli zbyt niska? no cóż, kto dziś chciałby mieć opinię taniej szkoły?

cennik - porownanie

Najbardziej nie lubię kombinowania w stylu „kup Pan TV – superokazja”, a potem okazuje się, że brakuje pilota do jego uruchomienia, za co sprzedawca kasuje nas extra $.

W tym przypadku spotykamy się z podobnym zagraniem. Szkoły Kite.pl oraz Easy-Surf nie uwzględniają w swoich cennikach kosztu wypożyczenia pianki, dzięki czemu podają niższą cenę. Za piankę trzeba dodatkowo zapłacić. Pozostałe szkoły wliczają wypożyczenie pianki w cenie kursu.

W biznesie zawsze należy grać fair. Transparentność się opłaca!

Cennik

na podstawie powyższych wniosków budujemy własny cennik:

cennik

★ GRATISY DLA KURSANTÓW KITE:

  • pianka gratis
  • wieczorne opowieści przy ognisku

Cennik został tak skonstruowany, żeby Klienta pokusić o kursy w pakiecie (Zaznaczone na czerwono) Kupując 12h z góry, Klient oszczędza 21%

cena szkoleń

Myślę, że jak już wiemy czym to się je to możemy przejść do kolejnej, bardziej seksownej części artykułu

 Cz. II – ocenie opłacalności biznesu

Odpowiedz

Twój adres E-mail nie zostanie opublikowany

error: Content is protected !!