Co myślę o Twojej marce – Wizerunek marki, a tożsamość

marka a tożsamosc marki
Ocena czytelników
[Liczba głosów: 4 Średnia ocena: 4.5]

pasek DOWIESZ SIe

  • Istotne różnice między wizerunkiem marki, a jej tożsamością
  • Jak poprawić wizerunek marki?

Widząc obrazek tytułowy, o czym myślisz? (podejrzewam, że nie o jedzeniu). Spróbuję Ciebie ukierunkować zadając bardziej precyzyjne pytanie. Czy Mc’Donald kojarzy się Tobie z restauracją, która serwuje zdrowe jedzenie?

Patrząc na to zdjęcie odczuwam pewien dysonans – mieszają mi się dwa komunikaty:

  • Jeden – ten pochodzący od korporacji, że w środku jest ładnie, przyjaźnie i można zjeść zdrowy obiad
  • Drugi – ten na który natrafiłem wpisując „MC’Donald w wyszukiwarce Internetowej – obrazy otyłych osób obżerających się frytkami.

Osobiście uwielbiam wpaść na tzw. „maka”, ale nigdy bym nie nazwał tego jedzeniem w restauracji (pomimo, że każdy w menu znajdzie coś dla siebie) Skąd to się bierze?

Wizerunek marki vs Tożsamość

Zapewne niektórym z czytelników obiły się o uszy: wizerunek i tożsamość marki, ale czym właściwie różni się jedno od drugiego?

Rozłupiemy tego orzecha na konkretnych przykładach, aczkolwiek mogą się one wydać trochę abstrakcyjne, ponieważ dotyczą wielkich biznesów. Jednak to wcale nie znaczy, że taki problem się u Ciebie nie pojawi. Być może już istnieje. 

O tożsamości marki, mówi się równie często, co o wizerunku. Pojęcie stało się ostatnio modne, pewnie dlatego, że fajnie brzmi. Odbiorca przy tym zastanawia się – „Czy marka może mieć tożsamość tak jak ja?” WOW!

wizerunek i tożsamość

Można powiedzieć, że tożsamość marki odpowiada na pytanie „Kim chce być?”. Znajdziemy ją pod takimi hasłami jak: pragnienia, marzenia, założone cele, pozycjonowanie w przyszłości.

Z drugiej strony medalu wizerunek marki to nic innego, niż to, jak w danym momencie marka jest postrzegana przez odbiorców. Zatem odpowiada na pytanie „Jak mnie widzisz w tym momencie?” (koniecznie przeczytaj o wizerunek marki na przykładzie Heinekena

  • Tożsamość marki = Kim chce być? np. Marką luksusową. Najcenniejszą. Królową wśród innych marek.
  • Wizerunek marki = Jak mnie widzisz? Jesteś marką tanią. W sklepie widzę Ciebie na dolnej półce.

A co jeżeli tożsamość marki nie pokrywa się z jej obecnym wizerunkiem? No wtedy mamy klops. Potrzebne są olbrzymie nakłady gotówki żeby zmienić postrzeganie marki w głowach odbiorców.

Zróbmy prosty test. Jak postrzegasz daną markę?

Volvo
Czy Volvo kojarzy Ci się z  bezpieczeństwem? Zdecydowanie tak.
wizerunek marki volvo
Toyota
Czy Toyota kojarzy Ci się z japońską niezawodnością? Zdecydowanie tak.
wizerunek marki toyota
Mercedes
Czy Mercedes kojarzy Ci się z luksusem i wygodą? Zdecydowanie tak.
wizerunek marki mercedes
Alfa Romeo
A Alfa Romeo? Czy kojarzy Ci się z designem i nowoczesnością? Raczej nie.. Już bardziej z awaryjnością.
wizerunek marki alfa romeo

Taki test warto przeprowadzić na większej próbie dla swoich własnych produktów. Nawet jeżeli prowadzisz niewielki biznes na rynku lokalnym. W moim badaniu próba była niewielka, bo aż 20 osób, ale żadna z nich nie pokiwała głową na „TAK” w przypadku Alfy Romeo. Owszem, wygląda zadziornie, ale to za mało. Stara się i próbuje pretendować do firmy produkującej najbardziej design’erskie auta. Problem tkwi w tym, że konsumenci widzą co innego – jej awaryjność.

Swoją drogą czy słyszeliście już ten dowcip?

Dlaczego kierowcy Alfa Romeo nie witają się na drodze?
Bo już byli u mechanika   🙂

Oczywiście nie chcę nikomu dopiec. Alfa to piękne auto! Ale takie dowcipy nie biorą się z kosmosu

Nasze szybkie badanie (test na klopsa) potwierdziło rozbieżność pomiędzy tożsamością, a jej obecnym wizerunkiem. Pozostało jedynie wyciągnąć lekcje.

Dlaczego tak się stało? Czy to efekt negatywnych doświadczeń związanych z posiadaniem auta na przestrzeni wielu lat?
Wydaje mi się, że najważniejsze jest teraz to, co można by z tym fantem zrobić, tzn. jak poprawić wizerunek marki?

  • Niektóre biznesy kładą większy nacisk na jakość, wtedy produkt sam się obroni – czytaj wysoka jakość się opłaca
  • Inne biznesy zwiększają budżet marketingowy próbując zawalczyć nowymi reklamami w TV. Uważam to za wielki błąd. Jak myślicie, co zrobi konsument jeżeli usłyszy, że dany produkt jest niezawodny, a następnie psuje się po kilku dniach? No właśnie! Kłamstwo ma zawsze krótkie nogi!
  • A jeszcze inne wycofują się z rynku lub zmieniają nazwę.

A Ty co zrobisz jeżeli konsumenci nagle poczują niesmak do Twoich produktów i ich postrzeganie znacznie się zmieni w porównaniu z tym, co chciałeś osiągnąć?



Spodobał Ci się artykuł? Jeśli tak, to zapisz się aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach na temat biznesu. Zero spamu!

Polityka Prywatności

Dziękuję

2 komentarzeZostaw komentarz

Odpowiedz

Twój adres E-mail nie zostanie opublikowany

error: Content is protected !!