Doskonały Manager – Poznaj swoje mocne strony!

czy jestem
Ocena czytelników
[Liczba głosów: 6 Średnia ocena: 4.2]

pasek DOWIESZ SIe

  • Wartości na wagę złota;
  • Umiejętności doskonałego Menadżera;
  • Diagnoza własnych kompetencji menadżerskich;
  • Testy osobowe – kluczem do zbudowania zgranego zespołu;

 

Od jakiegoś czasu zastanawiam się czy tkwi we mnie potencjał na dobrego Managera? Czytelnicy, którzy już pełnią w swojej organizacji funkcje kierownicze, managerskie mogą sobie zadać pytanie „Czy jestem dobrym Managerem?” Podejrzewam, że trafiłem w czuły punkt, wszak odpowiedzi nie należą ani do łatwych, ani do przyjemnych. Następnie warto je skorygować o nadmiernie przerośnięte Ego. Przecież dla siebie samego zawsze będę najlepszy.

Znacie ten dowcip, kiedy facet popełnia samobójstwo?
Wtedy kiedy jego Ego skacze do poziomu  inteligencji   🙂

Żeby nie wpaść w pułapkę własnej zawyżonej samooceny, można zapytać swoich znajomych, rodzinę lub pracowników jak nas postrzegają, oceniają przez pryzmat tego co robimy. Najlepiej, żeby były to osoby, które chcą dla nas dobrze, a jednocześnie będą obiektywne, tzn. bez ogródek powiedzą nam prawdę w oczy: „Paweł, Ty stary pierniku. Sam sobą nie potrafisz zarządzać, a co dopiero innymi!”

Jakakolwiek nie padłaby odpowiedź, będzie ona dla nas cenną wskazówką, a sama rozmowa trigerem do zmiany samego siebie, w kierunku doskonałego Managera

Dobry Doskonały Manager

Doskonały kandydat na wysokie stanowisko managerskie powinien posiadać nie tylko wiedzę merytoryczną, ale także silnie rozwinięte zdolności interpersonalne. Rozwinięcie i kształtowanie pożądanych cech osobowościowych wydaje się dużo prostsze, jeżeli osoba pretendująca na tzw. „wysoki stołek” spróbuje określić własną wzorcową postawę, bądź znajdzie moralny autorytet – wzór do naśladowania. Managerowie – niezależnie od rangi zajmowanego stanowiska – chętnie wzorują się na J. F. Kennedy’m,  ja wolę Mahatme Gandhiego.

Filozofia Gandhiego – oparta na uczciwości i szacunku do każdego człowieka – prowadzi ku wyższemu standardowi zarządzania, odżegnującemu się od oszustwa, służebności, korupcji i żądzy pieniądza. Zgodnie z filozofią Gandhiego, aby zyskać szacunek i zaufanie ludzi, należy nie tylko zrozumieć ich potrzeby, ale także stać się częścią systemu.

Jorg Zittlau w książce „Gandhi dla menedżerów” uważa, że filozofia Gandhiego może poprowadzić nas ku wyższemu standardowi zarządzania. Kwestionuje ona bowiem wiele starych zapatrywań na kierowanie ludźmi, które uznaliśmy za konieczne, by odnieść sukces. Jak choćby powszechnie przyjęte mniemanie, że sukces nieuchronnie wymaga od nas tego czy innego kłamstwa lub wręcz, że trzeba oszukać. Albo to nasze przekonanie, że władzę ma się tylko wtedy kiedy ją pokazuje – w jakiejkolwiek by to było formie.

Sekret doskonałego Managera

Jak to możliwe, że taki niski (1,64m wzrostu), odziany jedynie w tkaniny szyte przez samego siebie, a do tego bojący się przemówień publicznych, skromny człowiek, zmusił mocarstwo Wielkiej Brytanii do zniesienia monopolu na sól?

Marsz solny
To wewnętrzna siła i żelazna determinacja w działaniu sprawiły, że Gandhi stał się w oczach swego ludu prawdziwym przywódcą.

Wystarczy wspomnieć o genialnym marszu solnym. W latach 1930, angielskie władze za wszelką cenę broniły swego monopolu na sól. Zabraniano pozyskiwanie i kupowanie „białego złota” ze źródeł innych niż angielskie. Nie trzeba dodawać, że takie działania przyczyniły się do absurdalnie wysokich cen, na co nie mogła sobie pozwolić większość społeczności hinduskiej (To tak jakby sól miała stać się dobrem luksusowym)

Gandhi był tym, który jako pierwszy postanowił przeciwstawić się opresji i złamać monopol Anglików. W tym celu wyruszył pieszo aż do Morza Arabskiego, ok. 240 km, żeby symbolicznie uszczknąć trochę soli dla siebie. Mając 61 lat na pewno nie nazwałbym takiej wyprawy „dziecinnym spacerkiem”. Ważniejszym jednak od takiego wyczynu sportowego był fakt, że do akcji przyłączyło się tysiące Hindusów oraz dziennikarze z całego świata. W ten sposób zwykłe podniesienie garści soli zamieniło się w manifestacje na ogromna skalę. Wiele osób zostało rannych, a nawet aresztowanych za tzw przestępstwo solne, jednak ludności Hinduskiej nie dało się już powstrzymać. W ten sposób Gandhi zmusił Anglików do przystąpienia do negocjacji.

marsz solny
Gandhi podczas Marszu Solnego

Kompetencje Managera

Słyszeliście już anegdotkę o trzech kamieniarzach, którą ludzie zarządzania z zachwytem powtarzają podczas swych spotkań? Trzech kamieniarzy zapytano o to co robią:

Pierwszy odpowiedział: „zarabiam na życie”.

Drugi odpowiedział: „To co robię to najlepsza robota kamieniarska w kraju.”

Trzeci oderwał wzrok od kamienia i spojrzał na pytającego wizjonerskim wzrokiem odpowiadając: „buduję katedrę”.

A co Ty byś odpowiedział/a? Jak myślicie, co odpowiedziałby Gandhi?

Prawdziwym managerem jest oczywiście, ten trzeci, ponieważ jako jedyny patrzy z perspektywy całościowego, finalnego efektu.

Aby móc określić się mianem dobrego doskonałego Managera i osiągać najwyższe rezultaty, musimy odznaczać się konkretnymi umiejętnościami i postawami, które chcę opisać szerzej. W oparciu o analizę literatury możemy stworzyć model kompetencji managerskich, na który składają się kompetencje społeczne, osobiste, poznawcze i organizacyjne:

Kompetencje społeczne
  • Współdziałanie – nawiązywanie pracy w grupie prowadzące do realizacji wspólnych celów przy jednoczesnym uwzględnieniu celów innych osób oraz uporządkowanie zachowań, które umożliwiają osiągnięcie i jednych, i drugich.
  • Komunikatywność – zapewnienie pełnej i rzetelnej wymiany informacji między członkami zespołu w sposób precyzyjny i jasny. Przez komunikatywność rozumiemy także świadome angażowanie się w wypowiedzi innych, pamiętając o zrozumieniu ich potrzeb.
  • Wywieranie wpływu – przekonywanie członków grupy do własnego stanowiska i nakłanianie do obrania właściwego kierunku działania przez procedowanie negocjacyjne.

Kompetencje osobiste
  • Adaptacja do zmiany – umiejętność łatwego i szybkiego dostosowania się do zmieniających się warunków sytuacji. To także elastyczność i zdolność do wykonywania określonych zadań w każdych warunkach.
  • Koncentracja na zadaniu – skupianie uwagi wyłącznie na działaniach niezbędnych dla osiągnięcia zakładanych w pierwotnym planie rezultatów.
  • Radzenie sobie ze stresem – utrzymanie pełnej wydajności pracy w sytuacjach stresogennych, którym towarzyszy obciążenie/ napięcie emocjonalne.

Kompetencje poznawcze
  • Myślenie analityczne – precyzyjne analizowanie sytuacji i jej części składowych. Umiejętność rozumienia złożonych sytuacji i relacji, a także faktycznych powiązań między nimi. Dostrzeganie nieprawidłowości w działaniu firmy bądź pracy podwładnych, i dzielenie się z nimi własnymi przemyśleniami odnośnie do stylu i efektywności pracy.
  • Myślenie koncepcyjne – tworzenie ogólnych koncepcji i strategii działań z nieznanych dotychczas elementów.
  • Innowacyjność – skłonność do poszukiwania i akceptowanie nowych metod realizacji zadań. Przyjmowanie i wdrażanie nowatorskich rozwiązań, a także przewidywanie skutków podjętych działań. Przez innowacyjność rozumiemy także tworzenie planów alternatywnych i umiejętność radzenia sobie z trudnościami.

Kompetencje organizacyjne
  • Planowanie – ustalanie harmonogramu działań przy jednoczesnym uwzględnieniu etapów i środków niezbędnych do realizacji działań. Określanie celów operacyjnych i zadań oraz sposobów ich realizacji.
  • Organizowanie – realizowanie działań w zgodzie z obranym planem. Umiejętność zapewniania i wykorzystania zasobów oraz koordynacji pracy podwładnych w podległym obszarze.
  • Kontrolowanie – weryfikowanie zgodności działań z obranym planem. Kontrola to proces, który zmierza do zapewnienia, aby działania podejmowane przez grupę były zgodne z planowanymi.

Już z pomocą przychodzi nam o to piękny wykres: kompetencje managerskie

Cokolwiek byśmy jeszcze dorzucili do gara kompetencyjnego należy pamiętać jedną bardzo ważną rzecz: kompetencje są z natury mierzalne i podlegają zmianom, dlatego można nimi efektywnie zarządzać (doskonalić).

Jeżeli podupadłeś na duchu bo kolega z ławki powiedział Tobie, że kiepski z Ciebie manager, ponieważ zazwyczaj spóźniasz się z oddaniem pracy domowej (np. nie potrafisz skutecznie zarządzać sobą w czasie) to nie ma co się nad sobą rozczulać, tylko wziąć się do roboty.

Najpierw odkryj jakie masz słabe strony, a w czym jesteś naprawdę dobry. W wypełnieniu tego zadania pomogą nam testy osobowe – ważne, żeby były obiektywne. Polecam bezpłatne testy firmy jobfiter dostępne tutaj: testy jobfitter

Diagnoza kompetencji managerskich

Przejście przez testy Jobfitter to nie lada gratka – ich wypełnienie zajmuje łącznie 2 godziny, ale uważam, że naprawdę warto! O to przykład opracowany na podstawie moich wyników:

profil kompetencyjny

W moim przypadku najwyższą ocenę w diagnozie dwunastu umiejętności menedżerskich otrzymałem za komunikatywność  – najczęściej określana jako zdolność do jasnego i wyraźnego przekazywania informacji, która stanowi fundament efektywnej pracy i pozwala na tworzenie spójnej strategii komunikacyjnej w firmie.

Co wcale mnie nie zaskoczyło – już jakiś czas temu (w 08.2011r.) skusiłem się na wykonanie płatnego testu osobowego firmy RightPath. W zamian otrzymałem dokładny feedback – Komunikator jak byk i pomimo tego, że minęło już sporo czasu to wciąż nie mogę pozbyć się tej łatki.

To pokazuje, że posiadamy pewne predyspozycje, które są w nas głęboko zakorzenione. Zapewne otaczając się wartościowymi ludźmi szybciej rozwiniemy pożądane umiejętności, a  próba nabycia nowych (tych, których nie wyssaliśmy z mlekiem matki) to ciężka, długoterminowa praca nad sobą.

Po co nam taka wiedza? Dzięki niej dobierzesz odpowiednich ludzi do projektu np. analitycy do tworzenia wykresów, komunikator do prezentowania, kierownik do utrzymania terminowości powierzonych zadań. Więcej o budowaniu zespołu w artykule „Jak zbudować zgrany zespół?”

Komunikator - słabe i mocne strony

Wg RightPath – Komunikator: lubi nowych ludzi, nowe sytuacje i nowe środowiska. Używa zdolności komunikacyjnych, by budować relacje i współpracować ze stale rosnącym kręgiem kontaktów. Komunikator lubi używać swych umiejętności werbalnych i dowcipu, by przyciągać innych do siebie oraz być przekonywującym.

  • Typowe Silne Strony:
    Jak wskazuje nazwa profilu, Komunikator ma silnie rozwinięte zdolności komunikacyjne. Jest towarzyski, angażujący się, żywy, optymistyczny, przekonywujący; lubi zabawę, jest entuzjastyczny i inspirujący.
  • Typowe Słabe Strony:
    Może mieć tendencję do mówienia zbyt wiele, bycia niezorganizowanym, impulsywnym, zbyt emocjonalnym, także do zbytniego optymizmu i przesady. Czasami Komunikator podejmuje się zbyt wielu zobowiązań, po czym traci zainteresowanie i zaczyna nowy projekt.

Zadanie dla Ciebie. W Twoim zespole pracują analityk, organizator, kierownik, komunikator. W jaki sposób wykorzystasz ich umiejętności?

Jest wiele korzyści wynikających ze znajomości własnych niepowtarzalnych talentów. Praca w niektórych środowiskach będzie Ci sprawiać większą przyjemność niż innym po prostu dlatego, że będą one bardziej pasowały do Twojego naturalnego stylu.

Podsumowanie

Celem powinno być dostosowanie Twojej pracy jak tylko to możliwe do Twoich silnych stron, oraz zminimalizowanie kontaktu z obszarami, w których mogą ujawnić się Twoje słabe strony.

Zgodnie z filozofią dobre – wzmacniaj, szkodliwe eliminuj, a słabe udoskonalaj, ułóż swój własny plan rozwoju osobistego. Pamiętaj: każdy plan jest lepszy niż jego brak. Jak to mawiał Konfucjusz:

żaden wiatr nie jest dobry dla okrętu, który nie zna portu swego przeznaczenia.


Dodatkowo, wszyscy powinniśmy posiadać program rozwoju własnej osobowości. Dla przykładu, osoba niecierpliwa i z natury kiepski słuchacz, może polepszyć relacje z innymi przez skoncentrowany wysiłek nakierowany na to, by stać się aktywnym słuchaczem.



Spodobał Ci się artykuł? Jeśli tak, to zapisz się aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach na temat biznesu. Zero spamu!

Polityka Prywatności

dziekuje1

6 komentarzyZostaw komentarz

  • Bardzo fajny i pouczający artykuł. Każdy, nawet doświadczony manager powinien go przeczytać. Czasami trzeba zatrzymać się, zastanowić się nad swoimi mocnymi i słabymi stronami, zapytać kogoś z zewnątrz o opinie o sobie, żeby móc ruszyć z kopyta i przyspieszyć. Polecam, bo warto.

  • Ciekawy artykuł. Myślę, że pouczający nie tylko dla kadry zarządzającej. Diagnozę swoich mocnych i słabych stron powinien zrobić każdy. Ja już wiem, w czym jestem naprawdę dobra, a nad którymi elementami muszę popracować. Nie jestem jednak przekonana, czy unikanie pracy w obszarach „słabszych” jest dobrym rozwiązaniem. Jeżeli chcemy się rozwijać, wówczas trzeba się zmierzyć ze swoimi słabościami, niejednokrotnie działając właśnie w tych gorszych dla nas obszarach.

    • Hej Anna,
      dziękuję za komentarz.

      Uważam, że każda osoba powinna rozwijać możliwie jak najszerszy wachlarz pozytywnych cech. W końcu jesteśmy ludźmi renesansu 🙂 Zgadzam się, że nic nie daje takiego kopa jak wyjście poza sferę własnego komfortu – owszem wtedy uczymy się najszybciej.
      Jednak z perspektywy menedżera i jego zespołu wydaje mi się, że lepszym rozwiązaniem będzie specjalizacja. Świetny mówca, nie koniecznie musi być dobrym analitykiem. Jeżeli natura obdarzyła go wyjątkowymi umiejętnościami do przemawiania dlaczego ma rozwijać cechy do których nie ma predyspozycji? Dobry menedżer zatrudni jednego komunikatora do pozyskiwania kontraktów (praca z ludźmi) oraz analityka do tworzenia tabel w excelu (praca przy komputerze). Zamieniając ich rolami (wyjście ze strefy komfortu) nie przyniesie biznesowi nic dobrego.

Odpowiedz

Twój adres E-mail nie zostanie opublikowany

error: Content is protected !!